Welk dier heeft de beste ogen?

En dan met name qua afstand en scherpte zien.

Welk dier kan het verste kijken met een perfecte scherpte?
En hoe groot is die afstand waarop die het nog scherp kan zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.5K

Het beste antwoord

Roofvogels hebben een uitzonderlijk goed en scherp zicht.

Toegevoegd na 47 seconden:
De ogen zitten aan de voorkant van de kop en ’kijken’ naar voren (net als wij mensen), daarmee kan de vogel goed ‘diepte zien’. Dat wil zeggen dat hij goed de afstand kan bepalen tot de prooi.

Bij de meeste vogels zitten de ogen aan de zijkant van de kop, zodat ze tegelijk naar voren en naar achteren kunnen kijken. Roofvogel (en ook uilen) kunnen dat dus niet. Maar zij kunnen allemaal wel hun kop helemaal ronddraaien. Ze kunnen in elke richting kijken zonder hun lichaam te bewegen. En dat kunnen de andere vogels weer niet. Roofvogels kunnen ongeveer vier keer zo scherp zien als mensen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens kunnen roofvolgels hierdoor kleine prooien zeer goed zien, al in de vlucht. Dichtbij zien ze een stuk minder scherp, dus bij een duikvlucht heeft een muisje nog een kleine kans. Helaas voor de muis is het gehoor ook heel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat schijnt de Mantis garnaal te zijn Mantis (Gonodactylus smithii).
13 jaar geleden
Roofvogels ja. Maar mensen zijn ook dieren, dus het gaat tussen die 2. Roofvogels kunnen heel ver zien en mensen hebben natuurlijk ook goeie ogen (de meeste toch).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas zijn mensen goed in het kijken, maar niet in het zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik het wel mee eens.