Zijn de ogen van alle katachtigen hetzelfde?

kortom, kans de normale huiskat net zo goed zien als een cheeta/tijger enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

De bouw en werking van de ogen van alle katachtigen is wel gelijk en vertoont veel gelijkenissen, zoals de opvallende retina, die anders is dan bij mensen.

Hoe scherp een bepaalde diersoort kan zien hangt af van meer factoren, je kunt niet zeggen dat mijn rooie kater net zo goed kan zien als een cheetah. Dat heeft ook te maken op hoe grote afstand een roofdier jaagt. Ook zal een klein dier anders zien dan een groot dier.

Maar de bouw van alle organen is bij diersoorten die familie van elkaar zijn altijd gelijk. Op basis van gelijkenissen delen biologen namelijk diersoorten in.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zoals je in beide willekeurige afbeeldingen kunt zien, zie je ook veel verschillen.

Overigens is de bouw en werking van de ogen bij alle gewervelden in grote lijnen hetzelfde. In de details zoals de plek van de gele of blinde vlek, de concentratie aan kegeltjes en staafjes en de gevoeligheid voor bepaalde golflengtes, de stand van de ogen verschilt zelfs per diersoort. Hoe dichter de ene diersoort bij de ander staat, hoe meer gelijkenissen. De ogen van een valk zijn bijvoorbeeld beter te vergelijken met die van een arend dan met die van een kat.