Hoe werken de snorharen van een kat, en als een mens snorharen had, wat zijn dan de voordelen (en eventuele nadelen)?

Ik begrijp het idee van snorharen wel, maar stel dat je als mens snorharen had, wat zou je dan voelen?

voelt de kat een kriebel bij iedere trilling en kan die met die trilling die die voelt ook inschatten waar die trilling vandaan komt, en wat het is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Wat we zouden voelen is hetzelfde als je kunt voelen door de huid aan te raken, maar dan nog veel gevoeliger. Doordat de snorharen aan beide kanten zitten kan de kat in het donker niet alleen voelen of het voorwerp waar hij langsloopt links of rechts zit, maar door trillingen in de lucht zelfs prooien kan waarnemen op afstand.

Ook geven de snorharen informatie door over de gevangen prooi, bij weinig licht, zodat de kat weet waar hij moet bijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

aan de basis van de snorharen van een kat komen enorm veel zenuwuiteinden samen.
het is moeilijk in te schatten wat de kat precies voelt, maar duidelijk is wel dat via de snorharen erg veel info binnen kan komen.
vermoedelijk zijn de snorharen een grote hulp bij het jagen in de schemering, samen met het vermogen van de kat in het bijna-donker toch goed te kunnen zien.
wij mensen leven heel anders; voor ons zie ik niet direct grote voordelen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Stel je voor dat je een half lang kapsel hebt. Nu gebruik je hele harde gel/wax om je haren recht overeind te zetten (op je hoofd). Stel dat je nu je ogen dichtdoet en iemand duwt tegen je haren aan. Ondanks dat er geen zenuwen in je haren zitten kan je zeggen welke kant je haren op geduwd worden (omdat er aan je haarzakje wordt getrokken). Dit is bij een kat ook zo, alleen dan nog VEEL gevoeliger, zij kunnen zelfs 'het duwen' van een windvlaag waarnemen.

Een andere manier om het te vergelijken: Als je op een bureau-stoel zit en je hebt je ogen dicht, en iemand draait de stoel naar links (heel zachtjes zodat je geen wind voelt), dan kun je alsnog merken welke kant je opdraait door je evenwichtsorgaan. je evenwichtsorgaan werkt ongeveer met hetzelfde principe (alleen zit er een soort vocht ipv bloed in de sinussen). Katten kunnen dit dan behalve in hun oor (evenwichtsorgaan) ook nog eens met hun snorharen voelen.

Ik hoop dat je nu iets meer inzicht hebt gekregen ;)!