Hoe ontstaan mutaties precies?

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe mutaties kunnen ontstaan? En wanneer er meerdere soorten zijn graag allemaal. De basis weet ik wel, maar ik ik bedoel dus op microscopisch niveau, wat gebeurt er nou PRECIES?

Toegevoegd na 1 week:
Ik bedoelde meer een erg gedetailleerde uitleg of een link naar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (4)

Tijdens het delen van cellen wordt het DNA gecopieerd. Dit kopieren kan foutjes opleveren, hetgeen een mutatie is.

DNA bestaat uit strengen van tienduizenden aminozuren. Denk aan een lange kralenketting. Normaal gesproken zijn die kettingen netjes opgevouwen in de celkern. Echter, bij het delen van de cel worden ze uitgerolt; Vervolgens wordt de helft van het gedupliceerde DNA naar de ene, en de andere helft naar de andere nieuwe cel getrokken. En net zoals bij een kjralenketting, kunnen dan wel eens stukjes DNA in elkaar blijven haken. Dat is een andere meanier waarop eea fout kan gaan. In onderstaande plaatje zie je een cel midden in de deling, vlak voordat het DNA (Blauw) gesplitst wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er veranderd iets in de volgorde van het DNA en/of het RNA van een cel.

Lees de bron goed door. Daar kom je al een eind mee.
Wil je meer weten raad ik je aan om naar de bibliotheek te gaan en boeken over celmutatie te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe ontstaat mutatie?
Puntmutaties zijn waarschijnlijk vooral het gevolg van de invloed van de zogenaamde achtergrondstraling waaraan alle organismen, inclusief de mens, bloot staan. Chromosoommutaties zijn onzorgvuldigheden die optreden tijdens de deling van de chromosomen. Mutaties kunnen ook opgewekt worden, bijvoorbeeld door röntgenstraling, ultraviolet licht en verschillende chemicaliën, zoals mosterdgas. Het gevaar van teveel zonnestraling (ultraviolet licht) op de huid is welbekend: de chromosomen van de huidcellen kunnen ontregeld raken, wat zelfs kan leiden tot kwaadaardige groei. Een deel van het ultraviolet licht dat de zon uitzendt, wordt door de ozonlaag rond de aarde gefilterd. Waar deze laag plaatselijk verzwakt is (de zogenaamde gaten in de ozonlaag), bestaat een verhoogde kans op huidkanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mutaties ontstaan door geleidelijke aanpassing aan gewijzigde omstandigheden.