Hai!! Nou, in eerste instantie is het knippen van DNA bedoeld om uit dat gigantisch grote aanbod van DNA dat in een willekeurige kern van een hoger organisme zit, een selectie te maken. Als je al weet hoe het eiwit waarin je geïnteresseerd bent, in elkaar zit kun je proberen het gen dat daarbij hoort op te sporen door de aminozuren in het eiwit terug te vertalen naar DNA (tripletten: 3 'letters' coderen voor 1 aminozuur). Als je het betreffende gen hebt, kun je er onderzoek aan doen, zien in hoeverre het bijvoorbeeld evolutionair is veranderd in de verschillende dier- of planten- of bijpassende soorten. Zo weten we bv dat het haem(-ijzer)houdende eiwit in de rode bloedlichaampjes dat zuurstof bindt (haemoglobine), sterk geconserveerd is in de evolutie en het nauwelijks anders is dan de vorm zoals die in gist voorkomt.
Anderzijds kun je ook het gen zelf bekijken: welke signaal-sequenties liggen ervoor (belangrijk voor regulatie van de expressie van het gen) en hoeveel en welke introns bevat het gen; introns zijn ook plekken waarop regulatie kan worden uitgevoerd.
Een gen voor bijvoorbeeld insuline bevat introns, en het zorgt dat specifieke stukjes amino-zuren in het eiwit worden ingebouwd, waardoor de cel 'weet' dat het eiwit moet worden uitgescheiden. Een bacterie kan de introns niet verwijderen en zou dan dus een aangepast gen moeten krijgen, maar dan nog weet het geen raad met de extra signaal-sequenties.
DAT is allemaal duidelijk geworden door DNA te knippen.
Zo kun je DNA ook pas dan onderwerpen aan sequentie-analyse. Als je eenmaal weet welk stuk je moet hebben kun je er meer van laten maken door bacteriën, en dan onderwerpen aan analyse waardoor de structuur aan nucleotiden wordt opgehelderd.
Kortom: DNA knippen is de basis om te leren en door het te isoleren is het makkelijker te manipuleren.
Overigens is dit maar het begin, en je kunt er nog meer mee doen dan hier aangegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit wordt wel gedaan om bepaalde goede erfelijke eigenschappen over te zetten naar andere cellen, vaak van een andere soort. Zo zou je een bacterie een eigenschap kunnen geven dat hij insuline aanmaakt. Die bacterie doet dan goed werk, want een farmaceut stopt dat dan in een potje tbv een diabetes patient. (Met nog heel veel onderzoek daarvoor uiteraard).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry hoor maar je kunt een bacterie geen insuline laten maken... Dat is TE moeilijk voor de bacterie...
Het is een methode om d.m.v. genetische manipulatie de eigenschappen van een bepaald organisme te verbeteren of aan te passen door de gewenste stukjes DNA daar in het genetische materiaal van dat specifieke organisme te plaatsen of (ongewenst/beschadigd) DNA te vervangen