Een dier die winterslaap houdt, slaapt die ook werkelijk de hele winter?

Of blijft er een dag/nacht-ritme zonder activiteit overdag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (4)

Die slaapt echt de hele winter. Ook word de hartslag dermate laag dat het lijkt of het dier niet meer in leven is. Althans in ieder geval bij beren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er geen gegevens over , maar onze lieve schildpad , had altijd een slaapprobleem wanneer het ietsje warmer werd...en dat was soms ook in de winter.

Toegevoegd na 14 minuten:
Lag wel in een doosje in de kelder te slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhaneklijk van de diersoort.
Je kan een eekhoorntje of een egel niet vergelijken met een beer bijvoorbeeld.
Hier een leuke pagina erover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de dagen kort en koud zijn, is er voor de dieren maar weinig voedsel te vinden. Sommige vogels trekken dan naar het warme zuiden. Sommige insecten, amfibieën, vissen en zoogdieren ontvluchten kou en honger door de hele winter of een deel van de winter te slapen.

Tijdens hun winterslaap daalt de lichaamstemperatuur sterk. De meeste lichaamsfuncties zijn vertraagd. Ook de hartslag is veel trager dan normaal, zodat er bijna geen energie verbruikt wordt en het dier dus bijna geen voedsel nodig heeft.

Duurt een winterslaap altijd even lang?

Een aantal dieren in onze streken houdt een winterslaap, maar die is niet bij alle dieren even lang! Sommige dieren verdragen de koude nu eenmaal beter dan andere dieren.

De relmuis is de kampioen van de winterslapers: hij slaapt 7 maanden en wordt daarom ook soms de zevenslaper genoemd!

De egel ligt vanaf de eerste vorst ineengerold in zijn ondergrondse nest. Zijn lichaamstemperatuur daalt van 39°C tot 7°C !!

De vleermuis houdt in onze streken een winterslaap van oktober tot maart. De hele winter hangt hij met zijn kop naar beneden in een donkere plaats.

De das en de eekhoorn houden maar een korte winterslaap die dikwijls wordt onderbroken om te eten van de wintervoorraad.

De kikker en de pad zitten s´winters goed weggedoken in de modder. Ze ademen door hun dunne, naakte huid.

Bij de hommels zijn het alleen de jonge koninginnen die in winterslaap gaan. Al de andere sterven in de herfst.