Eten vissen s winters minder omdat er minder voedsel is of omdat ze het niet kunnen verteren (omdat ze koudbloedig zijn en een lagere verbranding)

Als ik s winters vissen bijvoer, kunnen ze dat dan wel goed verteren? Of staat de verbranding gewoon bijna stil, ongeacht de hoeveelheid voedsel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

als je ze nu bijvoert, verteren ze het voedsel niet, en kunnen ze darmproblemen krijgen.
het zijn koudbloedige dieren, die nu in de rustfase van de winter zitten.
Rieneke1
13 jaar geleden
Over dit onderwerp is al heel veel te doen geweest en er is zeer veel tegenstrijdige informatie.

Sla je de boeken er op na, dan lees je over het algemeen dat er bij lage watertemperaturen , het vissenvoer onvoldoende wordt verteerd, geadviseerd wordt dan over te gaan op lichtverteerbaar visvoer, omdat ander visvoer ontstekingen zouden veroorzaken in de darmen.
En zelfs vissen kunnen dood gaan.
Een vis is een koudbloedig dier, dus hoe lager de temperatuur, hoe langzamer het leven van de vis verloopt.

Echter bij een zelfgedane proef om de vissen gewoon het hele jaar door te voeren met het zelfde voer als in de zomer, ontdekte ik, dat de vissen ook in de winter vrijwel normaal eten, alleen wat rustiger en niet zo veel als in de zomer.
Het bleek zelfs, als je de vissen gewoon doorvoert, ze ook in de winter actief bleven, goed op kleur en veel beter de winter door kwamen, en in het voorjaar nooit een zieke vis.
Ik kwam hier achter door de twee steuren in onze vijver, deze eten zeer eiwitrijk voedsel, heel zwaar voer zal ik maar zeggen, de steuren moeten ook in de winter eten krijgen, dus ik voerde de hele winter door, toen bleek dat de andere vissen dit ook in de winter erg lekker vonden, er niet ziek van werden en er eigenlijk veel beter uit gingen zien.
Ik voer nu al 5 jaar de vissen ook in de winter totdat het helemaal dicht vriest, dan stop ik, maar zelfs in een wak voeren gaat prima alleen veel trager.
Helaas is geen enkel vijverboek het met me eens, maar ik weet nu beter.
In de natuur eten de vissen ook de hele winter door, als je in de winter gaat vissen, dan kan je ook vis vangen, dus eten ze ook.