Hoe kan het dat honden van nature meer van zwemmen houden dan katten?

Heeft het iets met de voorouders van de hond te maken en het milieu waarin die leefden?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoel dus: waarom houden de meeste honden van zwemmen? Door welke evolutionaire ontwikkeling is dit tot stand gekomen? En waarom zwemmen punaises en paperclips niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar waarom, dat is mijn vraag.

Het beste antwoord

Er zijn wel huiskatten en katachtigen die van water en zwemmen houden, panters kunnen prima zwemmen, die vreemde naaktkatten schijnen dol te zijn op water (hoe houden ze zich anders koel als het warm is), maar het is inderdaad minder algemeen dan bij honden en verwanten.

Ik denk dat ook meespeelt dat al heel erg lang bepaalde rassen honden speciaal gefokt worden op niet bang zijn voor water of dat zelfs prettig vinden, denk aan jachthonden die geschoten eenden uit het water moeten halen.
Katten zijn lastiger af te richten en waarschijnlijk deels ook daarom niet in gebruik als hulpdieren bij de jacht, dus die zijn daar ook nooit op gefokt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik had al een vermoeden dat het kwam door africhting. Maar ook dacht ik dat de waterliefde misschien een meer natuurlijke oorsprong had. Bijvoorbeeld dat verre voorouders van honden in veenachtige natuur zwierven.

Andere antwoorden (3)

onze huiskatten stammen af van de afrikaanse woestijnkat, dus zwemmen zit niet echt in hun systeem.
uiteraard blijven het katten, dus je hebt wel exemplaren die wel van nattigheid houden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er valt weinig te zwemmen in een woestijn. Al heb ik wel verontrustende berichten gehoord van katten die baantjes trokken in fata morgana's!
Het heeft totaal geen zin om honden en katten op deze manier te vergelijken. Op deze manier kun je met even veel recht vragen waarom honden blaffen en katten miauwen. Het enige dat ze gemeen hebben is dat het gedomesticeerde dieren zijn. Verder zijn het dieren met elk de specifieke eigenschappen die de evolutie ze heeft meegegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je interpreteert mijn vraag niet zoals ik hem bedoeld heb, maar ik denk dat ik hem ook een beetje verkeerd heb gesteld. Het ging mij eigenlijk niet om de vergelijking met katten. Ik betrok katten in mijn vraag omdat het inderdaad beide populaire gedomesticeerde dieren zijn. Jij zegt: "Verder zijn het dieren met elk de specifieke eigenschappen die de evolutie ze heeft meegegeven."
Dit is wel erg algemeen.
Mijn vraag is natuurlijk "welke specifieke eigenschappen en waarom". Zie mijn toelichting op de vraag. Daar valt dat volgens mij wel uit af te leiden.
Het antwoord van Hippo was dus veel bevredigender. Maar bedankt voor je antwoord!
Dat katten niet van water houden is een stukje survival. Zij kunnen niet zo goed weer op temperatuur komen als zij nat zijn waardoor gevaar op onderkoeling ontstaat