Is het uberhaupt mogelijk dat een vis verdrinkt?

Sommige zegen van niet, terwijl andere zegge dat het wel kan vandaar..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

eigenlijk verdrinkt een vis op het droge klinkt gek, maar goed daar krijgen ze geen zuurstof meer. Dat noemen ze ook verdrinken.

Hieronder een link waar precies dezelfde vraag is gesteld:

Er zijn verschillende manieren waarop een vis kan verdrinken:
-Het water waarin de vis zwemt bevat te weinig zuurstof;
-De vis heeft een ziekte aan zijn kieuwen (zoals kieuwwormen) waardoor hij zuurstoftekort krijgt en stikt;
-De vis wordt uit het water gehaald, waardoor hij niet meer langs zijn kieuwen kan ademen en "verdrinken".
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kan me voorstellen dat als een vis in het water zit. En er zou iets tussen zn kieuwen komen. Waardoor het voor de vis niet mogelijk is om zuurstof uit het water te halen. Nou is het technisch gezien niet verdrinken omdat het niet met water is. Maar je zou het kunnen zien als verstikking onder water, wat eigenlijk overeenkomt met verdrinken. Dus het is wel degelijk mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn vissen die longen hebben en geregeld boven moeten komen om te ademen (walvissen, dolfijnen).
Die kunnen dus wel degelijk verdrinken (dat gebeurt bijvoorbeeld als die dieren in visnetten verstrikt raken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik dan in ieder geval vertellen dat walvissen en dolfijnen zoogdieren zijn!) En geen vissen met kieuwen. Dus die tellen niet mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik, maar in de volksmond worden ze bij de vissen gerekend. Maar inderdaad zijn het zoogdieren, die toevallig verrekte goed kunnen zwemmen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry? In welke volksmond worden dolfijnen en walvissen tot de vissen gerekend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wal-VISSEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam zegt niets over het al dan niet in de volksmond tot vissen gerekend worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een walvishaai is ook geen walvis, maar wel een vis, terwijl walvissen zoogdieren zijn. Een zeeleeuw zal ook geen gazelle opjagen zoals een leeuw op het land dat misschien wel doet. De naam zegt inderdaad niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het nou volksmond is of niet, het blijven zoogdieren. mlodewijk geeft daar een goed voorbeeld van.
Je antwoord, en sorry dat ik het zo zeg, slaat dus helemaal nergens op.
Vissen hebben stromend water door hun kieuwen nodig. Sommige haaien als de menshaai kan als ie stil ligt in het water niet genoeg zuurstof opnemen. Dit zou je als verdrinken kunnen beschouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vis in een aquarium kan wel degelijk verdrinken, indien er te weinig zuurstof in het water zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij te weinig zuurstofrijk water zal een vis verdrinken. Net als bij een mens; als we te weinig zuurstof hebben, stikken we, in water zouden wij verdrinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn grote vriend Van Dale is verdrinken:
"in het water omkomen"
Mijns inziens is dat voor een vis heel goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je verdrinking ziet als stikken in het water, dan kan een vis verdrinken. Sterker; de kans is zeer groot dat de gebakken vis die je op de markt koopt op die manier aan z'n eind is gekomen. De meeste vissen die met een sleepnet gevangen worden, zijn al dood voordat het net naar boven wordt gehaald.