Nee, de Maan gaat zelfs steeds verder van ons afstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwaartekracht van de aarde is veel te klein om de zon aan te trekken. Deze zal dus nooit op ons vallen. Zoals in het eerste antwoord al is opgemerkt gaat de maan heel langzaam van ons af, dus ook deze zal niet uit de lucht komen vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de massa (en dus aantrekkingskracht) van de aarde veel kleiner is dan van de zon maakt helemaal niets uit. De aantrekkingskracht tussen de zon en aarde is een combinatie van beide. De aarde en de zon botsen NIET NIET op elkaar doordat de aantrekkingskracht te klein is, maar doordat ze om elkaar heen draaien (Alhoewel de zon praktisch stilstaat vanwege het massa-verschil). Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de maan en de aarde.
dat is zéééér onwaarschijnlijk dat dát ooit gebeurt.
waarom zeg ik "zééér onwaarschijnlijk" en niet "nooit "?

Omdat het nimmer vast te stellen valt of in de toekomst onze Aarde in botsing komt met een "zwerfplaneet" (een zgn. "planemo" die van buiten ons zonnestelsel op ons af komt,zelf weggeslingerd vanuit een stervend,geëxplodeerd zonnestelsel).

Wanneer zó 'n scenario zou plaatsvinden,dan is het theoretisch mogelijk dat de Aarde d'r baan zó verandert,dat zijzelf "op" de zon valt.

Maar de zon zélf kan praktisch door niets uit z'n baan worden gestoten (of we moeten gaan denken aan bijna onmogelijke scenario's zoals een verandering van zoonebaan door de nabijheid van een zwart gat e.d.,maar dat is hoogst onwaarschijnlijk).

Wat de maan betreft: die zal over ong. 1 miljard jaar zo'n 10 % "kleiner" (optisch gesproken) t.o.v. onzw waarneming aan de hemel staan,ergo: die beweegt zich geleidelijk aan steeds verder van de Aardeaf.

Toegevoegd na 50 seconden:
zoonebaan= zonnebaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over 1 miljard jaar is de maan zo'n 10% verder. Het optisch zichtbare oppervlak is dan - denk ik - ruwweg 1,1^2 keer zo klein geworden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi,mmm ja dat is vlgs mij correct.
dus écht veel ervan zouden we niet merken.
(ahum...áls we hier tegen die tijd nog rondlopen)
De maan zal nooit "zomaar " op ons kunnen vallen , want hij beweegt zich in een baan om de aarde. De aarde draait ook een beetje om de maan , maar dit terzijde. Het gemeenschappelijk draaipunt bevindt zich in de aarde zelf .

Zwaartekracht trekt de twee hemellichamen aan , maar de centrifugale kracht werkt de andere richting op . De overgebleven kracht is net genoeg om de baan rondjes te laten draaien.

Omdat de Maan in vacuum beweegt , wordt hij niet door lucht afgeremd . De Maan zou dus eeuwig kunnen draaien , maar hij wordt toch afgeremd, namelijk door de getijdenkrachten op aarde. De zee wordt ieder etmaal in een grote golfbeweging op en weer terug getrokken , door het zwaartekracht spel van maan en Aarde. Dat kost energie , en die energie wordt aan de omloopsnelheid van de Maan onttrokken. De maan beweegt in zijn baan een beetje van de Aarde af.

Toegevoegd na 1 minuut:
De zon heeft een massa van ongeveer 333.000 maal de Aarde , de zon zal dus de Aarde aantrekken , maar de aarde draait ook weer in een stabiele baan rondjes rond de zon. Dus ook de Zon zal niet op de aarde kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uiteindelijk crasht de maan in de zon
theoretisch is het mogelijk dat de maan op de aarde zal vallen,* sommige wetenschappers beweren zelfs dat dat al een keer gebeurt is en dat daardoor de aarde in haar baan om de zon is gekomen* maar het is zeer onwaarschijnlijk.

Dat de zon op de aarde valt is onmogelijk, zoals al eerder gezegd is, is de zon veel zwaarder dan de aarde en heeft dus een veel grotere zwaartekracht. de aarde kan wel op de zon vallen, maar ook dit is niet waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien over een heleboel miljoenen jaren.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik heb een plaatje erbij gedaan

Toegevoegd na 39 minuten:
nog iets heel flauw het kan wel maar het zal niet gebeuren

Toegevoegd na 1 dag:
over het plaatje, het kan ook andersom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het anders zal gaan. De zon zal over een paar miljard jaar uitzetten tot ongeveer de omvang zoals de baan van de aarde nu. Dus de Zon komt naar de Aarde toe. ( Tegen die tijd zijn wij waarschijnlijk verhuist naar Triton , Europa of Titan ( Dat zijn manen van respectievelijk Neptunus , Jupiter en Saturnus ) .