Ja; er is een exoplaneet die niet in de 'verwachte richting' draait om zijn ster.

Toegevoegd na 44 seconden:
Wiki:
"Op 13 april 2010 is bekend gemaakt dat er 27 nieuwe gasreuzen zijn ontdekt, waarvan 9 niet in hetzelfde vlak of zelfs in tegengestelde richting ten opzichte van de centrale ster draaien.[2] Dit past niet in het huidige model van planeetvorming. Een protoplanetaire schijf wordt immers geacht in zijn geheel dezelfde kant op te draaien en enigszins vlak."

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is er dus minimaal eentje ontdekt. Er zullen dus miljarden van zulke planeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

alle "gewone" planeten in ons zonnestelsel draaien met de zon mee, van boven af gezien tegen de klok in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet binnen ons eigen zonnestelsel.
De omloopbanen van de planeten zijn vanuit 't brandpunt der zon gezien,elliptisch.
Deze planetenbanen liggen allen in wat de zgn. ecliptica .

T.o.v. het vlak van de Zonneëvenaar wijkt het eclipticavlak van de planeten 7 graden af.

Pluto ---niet langer als planeet beschouwd trouwens,sedert 2006 door de internationale astronomische gemeenschap "gedegradeerd" tot dwergplaneet--- heeft een afwijking van zo'n 17 graden t.o.v. het eclipticavlak.

En hoe het in andere zonnestelsels met planeten (de zgn "exoplaneten") is?

Daar zullen misschien wél sommige planeten een tegenovergestelde baan hebben in vergelijking met de overige planeten binnen hun betreffende zonnestelsel.

Dat is dan weer afhankelijk van zaken zoals:
waar zijn dergelijke planeten ontstaan (zijn het b.v.
"zwerfplaneten" ,de zgn. "planemo's " ,die vanuit een
ander zonnestelsel zijn weggeslingerd en ,na door de ruimte te hebben "gezworven", rond hun huidige ster
door diens zwaartekracht zijn aangetrokken)
of: kwam het door een botsing met een andere (proto-)
planeet?

Maar zlke mogelijkheden zouden kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel wat anomalieën in rotatie rond de Zon.
Een volledig tegendraadse hebben we niet.
In ons Zonnestelsel kennen we de voornaamste planeten (en planeetjes)en hun gedrag en er zitten een paar eigenzinnige (Mercurius , Pluto) tussen ,maar echte anarchisten niet.
Maar buiten ons Zonnestelsel zijn er nog maar een kleine 600 ontdekt , meestal heel grote gasplaneten en daar weet men behalve een paar spectrografische metingen nog helemaal niks van.
Uw vraag kan dus niet beantwoord worden op dit moment. Stel U niet voor dat alle planeten rond een Zon in het middelpunt draaien ...dat is bij ons het geval....maar er zijn al gans andere constructies ontdekt