Zullen de sterren die in het hart van onze melkweg rond het superzware zwart gat draaien , in het zwarte gat terechtkomen ?

Afgelopen jaren is bewezen dat er in het hart van onze Melkweg zich een superzwaar zwart gat bevindt. Sterren vlak bij het zwarte gat draaien er als "kometen om een zon" omheen , in ellipsvormige banen .

Is deze situatie stabiel , en blijven sterren rustig hun baantjes om het zwarte gat draaien , of worden ze uiteindelijk opgeslokt ?

Toegevoegd na 1 dag:
Hier een Engelstalig artikel over het onderzoek in Sky and Telescope :

www.skyandtelescope.com/news/home/27621359.html

Toegevoegd na 1 dag:
Artikel van twee jaar geleden in Nrc :

www.nrc.nl/wetenschap/article2091544.ece/Zwart_gat_in_melkweg_nauwkeurig_gewogen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een linkje met het 'bewijs' lijkt me wel aardig...
Als de theorie van het centrale zwarte gat klopt, zullen de dichtszijzijnde worden opgeslokt en die verder zijn, blijven rondjes draaien (net als 'onze' planeten om de zon).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het linkje opzoeken . Ik las in een artikel in New Scientist en afgelopen dinsdag werd hetzelfde onderzoek in een documentaire op National Geographic Channel uitgezonden.
De bewegingen van de sterren rond het supermassieve zwarte gat zijn in het infrarood en met behulp van radiotelescopen gedurende een aantal jaren gevolgd en bewezen is dat de sterren vlakbij het supermassieve zwarte gat versnelden en van richting veranderden toen zij zich op korte afstand van de singulariteit bevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit linkje is naar een artikel van een aantal jaar geleden , het onderzoek is nu verruimd naar verschillende sterren die een baan hebben rond het superzwart gat. In deze publicatie was er nog maar één ster ( S2) waarvan was bewezen. www.newton-online.nl/newton/pagina.asp?pagkey=27846
Als sterren inderdaad té dicht in de buurt van het zwarte gat ---in dit geval een supermassief zwart gat in 't centrum van ons melkwegstelsel---- vertoeven en binnen het enorme zxwaartekrachtsveld ervan terechtkomen,dán wordt hun rotatiebaan instabiel en wordt er stééds meer materie van dergelijke,ten "dode"opgeschreven sterren, opgeslokt door dat zwarte gat.

Dus kortom,ja.
Uiteindelijk is dat voor dergelijke sterren fataal.
Bovendien neemt daardoor de omvang van het zwarte gat (door middel van deze accretie van stellaire materie,toe)

Toegevoegd na 6 minuten:
even nog dit:
je kunt ook ff kijken op You Tube,en tik dat dit in bij "zoeken":The Supermassive Black Hole at the center of our Galaxy.

Daar kun je een filmpje van 3'58" zien over dit interessante onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment blijkt ‘ons gat’ weinig eetlust te vertonen. Men neemt aan dat dit ‘voorlopig’ is.
Zonnen en objecten draaien rond dat gat als bijen rond hun korf , elliptisch of parabolisch gewijs.
Het is door die bewegingen te observeren dat men weet dat er een gat moet zijn …. De kern van ons melkwegstelsel is quasi onzichtbaar .
Zoals bij observaties bij andere ‘zwarte gaten’ kunnen hele groepen sterren erin verdwijnen.
Onze melkweg loopt ergens nog een risico:het kan dwergmelkwegstelseltjes in de buurt opslorpen maar het wordt mogelijk ooit opgeslorpt door onze grote buurman die razendsnel naar ons toe komt.
En dan kunnen zwarte gaten fusioneren

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier heb je een heel leuke site over die gaten

Toegevoegd na 16 minuten:
ons melkwegstelsel is redelijk groot vergeleken met andere met 200 tot misschien wel 300 miljard sterren