Ik wil me beperken tot ons Zonnestelsel:
-Alle planeten,dwergplaneten meteorieten en manen draaien rond de Zon in een eigen meestal elliptische baan. De banen kunnen heel veel afwijken in vorm vergelijk Pluto met andere planeten.
-Onze Zon met in haar zog alle planeten .....draait binnenwaarts in ons Melkwegstelsel.
-Ook ons Melkwegstelsel draait in een cluster van Melkwegstelsels in de Cosmos....en waarschijnlijk zijn er nog grotere bewegingen.
Manen draaien rond hun planeten...in sommige gevallen op een zeer afwijkende manier .... omdat niet alle manen rond hun as draaien , maar soms mee met de planeet :dat is voor onze Maan het geval: De Maan staat altijd met dezelfde kant naar de Aarde gericht.
-De Zon draait om haar as en alle bekende planeten doen dat ook : Maar ook hier zijn grote verschillen tussen de planeten onderling : Dit wat betreft de snelheid , rotatierichting en rotatie-afwijking.
Jupiter draait heel vlug rond zijn as.... maar de gordels lijken heel wat te verschillen in snelheid (en kern zou kunnen afwijken)
Van Mercurius weet men nog niet heel lang dat ze om haar as draait: Ze doet het uiterst traag , heeft een heel belangrijk magnetisch veld (Mercurius is ijzer) . Maar ook haar baan is hoekvormig en croisetvormig en dat geeft een bizarre omwentelingsvorm .... met de Zon niet als vast middelpunt
Ook de meeste (mogelijks alle) planetoïden (meer dan 300.000 gekend) ,draaien om hun as... omdat de kleinere planetoïden en kleinere maantjes (Phobos,Deimos) niet bolvormig zijn geeft dat voor astronomen een verwarrende indruk bij het observeren.
Dus ook asteroïden en meteoren draaien rond de Zon...maar bij sommigen kan de baan zo afwijken dat ze baan van bijvoorbeeld de Aarde kan kruisen : dat kan indien het een grotere meteoriet betreft nefast zijn voor het leven op Aarde.
Eigenlijk moet U het zo bekijken ;Wij op De Aarde worden met enorme snelheden door al dat draaien in alle richtingen geslingerd:draaien Aarde rond haar as , Draaien van De Aarde rond de Zon , ons Zonnestelsel dat draait in ons Melkwegstelsel , ons melwegstelsel dat zich beweegt in de cosmos , en mogelijks nog grotere verplaatsingen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je kan de complexiteit van draaiingen een beetje vergelijken met de 'Calypso' op de kermis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wel om hun ster/zon. Ik weet niet of alle planeten ook om hun eigen as draaien, maar ik neem aan van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ze draaien om alle sterren heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen ons zonnestelsel draaien alle planeten om hun eigen as. De een echter wel sneller dan de ander.
Daarnaast draaien ze ook nog eens om de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus dat ons eigen sterrenstelsel ( de melkweg ) ook draaid, een omwenteling duurd 220 miljoen jaar. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle planeten die we kennen, draaien in ieder geval om een ster heen. De echt bekende planeten draaien om onze zon heen; er zijn intussen al tientallen planeten ontdekt die rond andere sterren draaien.

Of een planeet ook om zijn eigen as draait, hangt af van de definitie die je daaraan geeft.

De meeste planeten draaien "echt" rond hun eigen as. Daardoor is steeds een andere kant van de planeet naar de centrale ster (zon) gericht, waardoor het op die planeet dag en nacht wordt.

Mercurius doet dat niet. Mercurius houdt altijd dezelfde kant naar de zon gericht. Aan die kant van Mercurius is het dus eeuwig dag, en staat de zon altijd op dezelfde plek aan de hemel. Aan de andere kant van Mercurius is het eeuwig nacht.

Dat is wat ik bedoelde toen ik zei dat het afhangt van de definitie die je aan "draaien" geeft. Je zou kunnen zeggen dat Mercurius niet om zijn eigen as draait. In feite moet je zeggen dat Mercurius wel degelijk rond zijn as draait, en wel met één omwenteling per Mercurius-jaar.

Hetzelfde geldt overigens voor onze maan: die heeft altijd dezelfde kant naar de aarde gericht. De maan draait ook rond de aarde (ongeveer één keer per maand). Om dezelfde kant naar de aarde gericht te houden, moet de maan dus ook één keer per maand rond haar eigen as draaien.

Dan zijn er nog de theoretische planeten die ooit in een baan rond een ster draaiden, maar die uit hun baan zijn gestoten. Die planeten zwerven nu als diepvriesbollen door het heelal. Theoretisch bestaan ze, maar we hebben ze nog niet kunnen vinden - dat is dan ook extreem lastig, juist omdat het om donkere diepvriesbollen gaat die geen enkele activiteit vertonen en geen invloed uitoefenen op hun omgeving.

Als zulke zwerfplaneten (leuk woord, als je weet dat "planeet" eigenlijk ook "zwerver" betekent) bestaan, zal er vast wel één tussen zitten die stomtoevallig helemaal niet draait.

Toegevoegd na 9 uur:

beestie en simplynotedible hebben hieronder (in de reacties) uitgelegd dat ik het verkeerd had wat betreft Mercurius.

Mercurius blijkt niet altijd dezelfde kant naar de zon gericht te houden (een 1:1 baanresonantie), zoals ik schreef, maar een 2:3 baanresonantie te hebben.

Daarnaast beschrijft Mercurius een lissajousfiguur rond de zon (ook bekend als een rozet); dit is een effect dat pas kon worden verklaard toen de relativiteitstheorie was ontwikkeld.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Cryofiel,
Mercurius draait wel degelijk rond zijn as ,weliswaar zeer traag ....en keert zelfs eventjes terug.
Op Mercurius kan je de Zon zien onder gaan....en voor ze onder is komt ze even terug op om daarna echt onder te gaan (heel raar)
Cryofiel
13 jaar geleden
Heb je hier een bron van? Mijn idee was, dat Mercurius *gemiddeld* altijd dezelfde kant naar de zon gericht houdt, doordat de omwentelingssnelheid van Mercurius om zijn eigen as precies gelijk is aan zijn gemiddelde omwentelingssnelheid rond de zon. De omwentelingssnelheid rond zijn eigen as is constant. De omwentelingssnelheid rond de zon varieert. Dat komt ten eerste door de (weliswaar zeer kleine) ellipticiteit van de baan van Mercurius. Het komt ook door de relativistische effecten (zoek op perihelionverschuiving) die ertoe leiden dat Mercurius de door jou beschreven lissajous-beweging maakt. Die lissajous-beweging, gecombineerd met de baanellipticiteit, zorgen ervoor dat de actuele omwentelingssnelheid rond de zon continu varieert. Dat zorgt er dan weer voor dat de zon, gezien vanaf Mercurius, een beetje lijkt te wiebelen. Er zijn dan inderdaad plekken op Mercurius, nabij de terminator, waar je de zon met regelmaat op en onder kunt zien gaan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Overigens geldt hetzelfde voor onze maan. Ook die draait in een licht elliptische baan rond de aarde - daardoor zijn sommige zonsverduisteringen totaal en heel lang, sommige totaal en kort, en sommige ringvormig. Doordat de rotatiesnelheid van de maan rond haar eigen as constant is, draait ze soms iets te snel en soms iets te langzaam om haar elliptische rotatie rond de aarde bij te houden. Vanaf de aarde zien we de maan daardoor een beetje "wiebelen": ze lijkt soms naar links, soms naar rechts te draaien. Wij kunnen daardoor vanaf de aarde gedurende een maand net iets meer dan de helft van het maanoppervlak zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://users.telenet.be/kosmonet/astronomie/mercurius.html Op mijn simulator ....die ik vanop Mercurius afstel , kan ik dat door grote tijdsintervallen heel duidelijk zien.
Helaas bijna niet op video te zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/factsheet/mercuryfact.html Omlooptijd om de zon: ± 88 dagen.
Daglengte (om eigen as): 4.222 uur, omgerekend ± 176 dagen Binnen een acceptabele foutmarge kom je op 1 omwenteling om eigen as per 2 circuits om de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is zonder rekening te houden met de rotatie-afwijking : de baan van Mercurius een driehoekig croiset.
: en dat de Zon niet in het middelpunt van de draaiing van Mercurius staat.
Heb dat ooit eens proberen uit te leggen:http://www.goeievraag.nl/vraag/rozet-vormige-baan-mercurius-rond.88114
Cryofiel
13 jaar geleden
Aha, je hebt inderdaad gelijk - een 2:3 baanresonantie! Weer wat geleerd! Overigens is die 2:3 baanresonantie onafhankelijk van de rozetvormige baan. De baanresonantie is een effect uit de klassieke mechanica, de rozetvormige baan is een effect uit de relativiteitstheorie.