Stel dat je met meer dan lichtsnelheid van de aarde zou weg vliegen en je kijkt na een tijdje terug. Zou je dan in het verleden kunnen kijken?

Dit is een THEORETISCHE vraag. Met lichtsnelheid vliegen is (voor ons begrijpingsvermogen van nu) ONMOGELIJK aangezien dit ONEINDIG energie zou verbruiken. Dit weet ik allemaal. Wat ik wil weten of, als je lichtsnelheid zou overbruggen (dus sneller dan het licht) en je zou van onze planeet wegvliegen en dan na een tijd (paar dagen/weken/maand wat dan ook) terugkijken (met een goede telescoop)... zou je dan het verleden op aarde zien? (Aangezien je dan lichtstralen als het ware 'inhaalt'?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zoals andere mensen terecht opmerkten, is het onmogelijk sneller dan het licht te reizen. Maar het is wel zo dat je nu op afstand van de aarde het verleden kan zien. Dus hypothetisch zou dat inderdaad kunnen.

In de praktijk maken we dit verschijnsel zelfs mee. Als we naar de sterren kijken, zien we alleen het licht dat deze sterren miljoenen jaren geleden uitzonden, en zien we in feite de toestand van de ster toendertijd. Sommige van deze sterren kunnen inmiddels dus al niet meer bestaan.
Als je dit omdraait, betekend het dus ook dat je vanaf de plek van de licht van de aarde zult ontvangen van miljoenen jaren geleden.

Overigens zal je zelfs met de allerbeste telescoop bitter weinig zien. Het licht van de aarde zal al zo ver verstrooid zijn, dat je alleen nog maar een soort ruis zult ontvangen. Hoe dat precies zit gaat deze stof te buiten.

Wel wou ik nog een ander sprongetje maken (want fantaseren over terugkijken in de tijd is natuurlijk hartstikke leuk). Het is hoogst onwaarschijnlijk dat we ooit het verleden kunnen zien, maar theoretisch niet compleet onmogelijk. Want wat nou, als het licht een bocht maakt en weer terugkomt naar ons toe? Puur ter illustratie: stel dat er ergens een hele grote spiegel staat in het heelal en het licht kaatst terug naar ons. Op die manier zou je het verleden kunnen zien! Een spiegel slaat natuurlijk nergens op, maar wel is het zo dat zwaartekracht invloed uitoefent op licht. Het zou kunnen dat licht vanaf de aarde om een aantal zware hemellichamen heenbuigt en op een plek terugkomt die wij wel kunnen bereiken in de tussentijd. Een ander fenomeen zijn zwarte gaten. Ze zijn zwart omdat licht er niet meer kan ontsnappen. Maar ergens in die ruimte is er een kritiek punt waar licht nog net er om heen blijft cirkelen, als de maan om de aarde. Wat zouden we zien als we dat licht kunnen bereiken of het licht wat in het zwart gat zelf zit opgesloten?

Toegevoegd na 1 minuut:
in het laatste deel van de 2e alinea bedoel ik 'vanaf de plek van de ster'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mocht het licht terugkomen zijn we weer terug bij af. Dan is het maximale uit de BIGBANG en inplodeert alles... of euh
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht buigt toch niet, licht breekt en/of weerkaats toch? met je webcam op je monitor schijnen en hopen dat je iets verrassends ziet

Andere antwoorden (8)

Nee ik denk niet dat dat mogelijk is!

Op het moment dat je terugkijkt met een telescoop zul je al diverse seconden verliezen.

Ook al zou je direct heel snel terugkijken, dan verlies je teveel tijd!

Ik denk dat terug in de tijd gaan , gewoon een jongensdroom blijft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou je verwachten, maar sinds Einstein is bekend dat de snelheid van het licht gemeten wordt ten opzichte van de waarnemer. Wanneer jij met die snelheid zou reizen, zouden de lichtstralen nog steeds met de snelheid van het licht voor je uit gaan, ook vanuit jouw oogpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist. Dit is vergelijkbaar met de eerste vraag die Einstein zichzelf stelde. (Zie ik mijzelf - op een lichtstraal gezeten - in een handspiegel.)
Helaas, het antwoord is nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, anders zou je jezelf kunnen zien. En dat is dus niet mogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie zou je dan inderdaad in het verleden kunnen kijken. Als de vraag herformuleert tot meer dan de geluidssnelheid en dan vraagt of je geluid uit het verleden kan horen dan zal iedereen gelijk zeggen dat dat kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PRAKTISCH antwoord: We kunnen wel een grote spiegel ophangen ergens ver weg in de ruimte: dan kunnen we vanaf dan ook in het verleden terugkijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want dan ben je ergens waar geen licht kan komen en kan je ook niks zien.

Maar ook al ga je maar 1km/h van de aarde af, nog steeds kijk je in 't verleden van de aarde. Zelfs als je naar de aarde TOE reist, kijk je in 't verleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kijkt in feite altijd in het verleden als je het heel praktisch bekijkt, omdat er de vertraging van de lichtsnelheid tussen zit.. Hoe verder weg, hoe langer ertussen. Dus met de allerbeste supertelescoop kan je heel ver kijken, en dit is dus al eerder gebeurt dan dat het op jouw netvlies valt.
Denk ik..