kan de aarde uit de baan om de zon raken?

bv als er iets uit de ruimte komt vallen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

In theorie kan dat. In de praktijk is de kans dat het gebeurt, minimaal.

Als er iets op de aarde valt, in de zin dat het de aarde raakt, dan moet het voorwerp gigantisch zwaar zijn om de baan van de aarde te beïnvloeden. Zo zwaar zelfs, dat het de aarde eerder zou vernietigen dan dat het de baan zou veranderen.

Wil de aarde niet kapot gaan, dan moet er iets heel zwaars uit de ruimte komen, en *vlak langs* de aarde schieten. Door de zwaartekracht van dat zware voorwerp wordt de aarde dan weggetrokken zonder te worden vernietigd.

Wij maken van dit effect gebruik om ruimtesondes naar de verre buitenplaneten te sturen zonder dat die enorm veel brandstof nodig hebben. Wat we doen is een soort kosmisch biljart. We sturen zo'n ruimtesonde bijvoorbeeld naar Venus. We zorgen dat de sonde vlak langs Venus vliegt. Vanuit de sonde gezien, is het andersom: dan vliegt Venus vlak langs de sonde. De sonde krijgt dan een enorme slinger van (de zwaartekracht van) Venus, wordt uit zijn oorspronkelijke baan getrokken, en gaat nu met een veel grotere snelheid een heel andere kant op - zonder dat dat brandstof heeft gekost.

Door een paar van die planeetpassages achter elkaar te plannen, gaat de ruimtesonde uiteindelijk met een grote snelheid richting zijn bestemming.

Op dezelfde manier waarop een ruimtesonde (gepland) in een andere baan wordt gebracht, kan de aarde (ongepland en ongewenst) uit zijn baan worden gebracht. Daarvoor is dan wel een zwaar voorwerp - zeg maar een soort Jupiter - nodig dat vanuit de ruimte vlak langs ons vliegt.

Voor zover wij weten zijn zulke voorwerpen gigantisch zeldzaam. Voor zover ze al in de buurt van de zon komen, is de kans dat ze dicht genoeg bij de aarde komen enorm klein. Dus ga er maar van uit dat zoiets niet zal gebeuren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk ben je tegelijk bezig met een soortgelijk - edoch vollediger - antwoord.

Andere antwoorden (4)

Dan moet dat iets wel een enorme massa hebben,
Gerrit! Zo iets als de maan zou dan wel goed in de buurt komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee
Dat komt door de zwaartekracht van De Aarde
Zwaartekracht is een eigenschap van massa. Alles dat massa heeft heeft ook zwaartekracht. De zwaartekracht is evenredig met de massa, dus als de massa een bepaalde factor groter wordt dan wordt de zwaartekracht dat ook met dezelfde factor.
Dat geldt ook voor alle andere planeten.
Ook meteoren hebben een baan rond de Zon , maar die afwijken van die van de Aarde .... en die de baan van de Aarde kan kruisen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er iets zwaars op aarde valt, zal de baan iets wijzigen richting de zon. De baan wordt dan iets kleiner. Maar de aarde blijft zijn rondjes draaien. Alleen nu ietsjepietsjes dichter bij de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard kan dat. Zelfs zonder directe impact. We maken ook dankbaar gebruik van precies dit soort fenomeen (op veel kleinere schaal) om satellieten tegen relatief weinig brandstof in de buitenste regionen van ons zonnestelsel te krijgen.

Als een object dicht nabij een ander object passeert, oefenen de beide lichamen invloed op elkaar uit. Zo laten we satellieten accelereren door ze een planeet te laten passeren langs de achterzijde; de planeet geeft een extra slinger aan de satelliet waardoor de satelliet vaart wint. De planeet zelf verliest hiermee evenveel energie in zijn omloop als de satelliet krijgt, alleen omdat de planeet vele malen meer massa heeft is het meetbare effect vele malen kleiner.

Als dit zou gebeuren met een groot object, zou de energietransfer grotere gevolgen kunnen hebben, met bijvoorbeeld grote verschuivingen in de baan van de aarde als gevolg.