Als een ruimte voertuig met c - 5km/h gaat en de bestuurder loopt in de richting die het voertuig gaat met 6 km/h kan dit?

in dit geval is c de lichtsnelheid.
als dit kan dan zou de bestuurder de lichtsnelheid overschrijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dit kan.

De raket gaat met c-5 km/u. De astronaut loopt naar voren met 6 km/u. Die 6 km/u is zijn snelheid TEN OPZICHTE VAN de raket.

Die hoofdletters zijn heel belangrijk.

Ten opzichte van ons (we gaan er even van uit dat de aarde stilstaat) beweegt de raket met c-5 km/u. De astronaut beweegt ten opzichte van ons met c-1 km/u (het werkelijke getal zal anders zijn, dat mag je zelf uitrekenen).

Sterker nog, als de astronaut in zijn luie stoel blijft zitten, en met zijn zaklamp naar voren schijnt, ziet hij het licht van die zaklamp met c van zich af bewegen.

Wanneer wij op aarde dat licht zouden kunnen zien, zouden wij dat licht OOK met c van ons af zien bewegen.

Op grond van dit soort redenaties heeft de Nederlandse natuurkundige Antoon Lorentz de zogenaamde lorentztransformatie beschreven. Die geeft aan hoe je met snelheden (en afstanden, lengtes en tijden) moet rekenen.

Zit je ver onder de lichtsnelheid, dan mag je snelheden gewoon optellen. Als jij op de snelweg rijdt met 100 km/u, en ik haal jou in omdat ik 120 km/u rijd, dan ga ik precies 20 km/u sneller dan jij. In werkelijkheid is dit slechts een benadering. Bij lage snelheden is die benadering heel goed, bij hoge snelheden mag je niet meer zo eenvoudig rekenen.

Zie de Bronnen hieronder voor meer informatie over de lorentztransformatie.

Overigens is dit verschijnsel, gecombineerd met de waarneming (!) dat de lichtsnelheid voor ALLE waarnemers gelijk is ongeacht de snelheid van die waarnemer en de snelheid van de lichtbron, één van de belangrijkste uitgangspunten voor Einstein geweest om zijn speciale relativiteitstheorie op te stellen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, de bestuurder kan de lichtsnelheid niet overschrijden.
De lichtsnelheid is en blijft (voorlopig) de hoogste snelheid en kan niet overschreden worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we even beginnen met 5 km per uur lopen in de richting van het voertuig. Dan ga je met de lichtsnelheid.
Op dat moment staat de tijd voor jou stil en is het al niet meer mogelijk om te praten over een snelheid per uur. Er is immers geen uur meer.
Bovendien neemt je massa gigantisch toe.
Sneller dan dat, zul je niet kunnen lopen. De lichtsnelheid is de maximaal mogelijke snelheid.
E.e.a. is bewezen door Einstein, dus je zou het werk van Einstein kunnen bestuderen.
Overigens zou je bij een kleine groep gaan horen als je zijn theorie zou begrijpen.

Grapje : Einstein klaagde al bij zijn psychiater :"Mijn vrouw begrijpt me niet."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je corrigeert je zelf al in de laatste zin, Einstein heeft nooit iets kunnen -bewijzen- het is tot op heden (gelukkig) nog steeds een -theorie- . "De lichtsnelheid is de maximaal mogelijke snelheid."
pas op met zulke uitspraken, heel veel van dit soort zaken zijn achterhaald. (vroeger dacht men ook dat de aarde het middelpunt van het heelal was.............
Cryofiel
13 jaar geleden
De lichtsnelheid is - voor zover bekend - nog altijd de hoogst mogelijke snelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Paul: Er is veel achterhaald, maar niet zoveel als jij suggereert.
Nee, dit is niet mogelijk. Het enige dat door ons heelal zich eigen voortbeweegt met de snelheid van het licht is; en je raad het al, licht. Verder bereikt niks deze snelheid, die ongeveer 300,000 meter per seconde bedraagt. Dit is een van de allersterkste natuurkundige theorieën die is. Behalve werk van Einstein zou je ook de latere werken van Dr. Hawking kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het praktische van Uw vraag niet. Voertuigen die de lichtsnelheid halen ... bestaan niet en er is ook geen materiaal gevonden dat bestand is tegen zulke snelheid.
En als de bestuurder in de richting loopt.....dan moet het wel een heel lang voertuig zijn.

Dus kan dat alleen hypothetisch uitgelegd worden.
En (hoewel er andere veronderstellingen zijn) , volg ik de klassieke relativiteitstheorie die ervan uitgaat dat je niet sneller kan dan het licht ....en wanneer je die grens bereikt ... ruimte en tijd wegvallen : dus volgens deze theorie is het onmogelijk .....vooral omdat je een stoffelijk wezen bent. Hoe het zit met lichtstralen en bijbehorende partikeltjes ...is ook een vraagteken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Voorlopig kan men niet spreken van bijvoorbeeld ..".Tweemaal of driemaal de snelheid van het licht "
Dat is in weze ongeveer hetzelfde antwoord.

Toegevoegd na 10 minuten:
Kan hierover geen eensluidende bronnen vinden .
Dus mijn antwoord is strikt onder voorbehoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze situatie kan heel goed (gesteld dat een ruimtevoertuig die snelheid kan halen).
De bestuurder kan in zijn referentie-systeem zien dat hij 6m/s aflegt tov. het voertuig.
In principe zelfs véél meer! Als hij een lamp aanknipt dan zal hij het licht óók met de lichtsnelheid tov. hemzelf zien gaan!
Maar dat betekent dan niet dat wij het licht van zijn zaklantaarn met bijna de dubbele lichtsnelheid zien schijnen.
De bestuurder en wij meten dezelfde lichtsnelheid van zijn zaklamp!
Hoe kan dit?
Dat is een consequentie van de algemene relativiteitstheorie. Snelheden kun je niet meer zonder meer optellen, wanneer de snelheden erg groot worden.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik bedoel hier de speciale relativiteitstheorie.