waarom zijn er 12 maanden en geen 13 of 14?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klik hier.!
http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=928

Antwoorden (5)

Omdat er in het verleden een twaalftallig stelsel was net zo als nu bijvoorbeeld er een tientallig en binair stellsel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het binair stelsel is niet van de laatste honderd jaar hoor. In de Chinese oudheid bestond het al bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt net zo als er nog veel meer stellesels zijn, alleen het twaalftallig stelsel is erg lang in zwang geweest binnen Europa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het twaalftallig stelsel erg lang in zwang is geweest, ben ik zeker niet met je oneens. Dat is echter niet de reden waarom er 12 maanden in een jaar zitten. Ik denk zelfs dat het eerder andersom is, dat men het twaalftallig stelsel heeft afgeleid van het aantal omlopen van de maan in een zonnejaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hert twaalftallig stelsel is al minstns tweeduizend jaar gebruikelikj in europa en inderdaad afgelerid van de maanstand. Maar er zijn er meer zoals bijvoorbeeld de Augustijn 300 jaar voor de meter en pas kort afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met bovenstaande reactie geef je dus toe dat je oorspronkelijke antwoord onjuist is :P Dat er meerdere zijn doet er niet toe. De vraag is waar de 12 maanden vandaan komen en dat wordt daar niet anders van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slim hoor: al de Soemeriërs met de eerste stadstaat hebben een kalender van 12 maanden. Ze hadden 360 dagen in een jaar en een paar dagen om aan te vullen. De callibratie vond plaats met de equinoxen. Hiervandaan komen ook onze gradenbogen met 360 graden. Ook hadden de Soemeriërs als eerste: politiek, belastingen, politie, infrastructuur, horoscopen, kunst en ga maar door...
De bakermat van onze beschaving. Gaat terug tot het einde van de laatste ijstijd, 10.000 voor christus.
Omdat de maand oorspronkelijk is gebaseerd op de omloop van de maan. En die is dusdanig dat er 12 en een beetje daarvan in een jaar gaan. Vroeger hadden ze dus 12 maanden van 28/29 dagen en dan soms ter overbrugging nog een "maandloos" stukje. Later hebben ze de maanden dusdanig opgevuld dat ze precies een jaar bestreken. De maanden hadden toen afwisselend 30 of 31 dagen. Februari had er dan 29 en in een schrikkeljaar 30. Maar ene Augustus (Romeins keizer) vond zichzelf zo belangrijk, dat hij een maand naar zichzelf vernoemde en deze ook 31 gaf, waarbij hij er nog 1tje van februari afhaalde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helder en het enige en juiste antwoord. Not need to say more. Sluiten deze vraag en het beste antwoord toewijzen. Sorry, ik mag nog geen plusjes geven, sta pas op 99
Maanden hebben te maken met de maanstand,
Na 12 maanden blijkt een cyclus van ontkiemen, groeiem oogsten en rust afgewerkt te zijn,
Dus dan is het logisch dat je opnieuw gaat tellen.
Veel makkelijker om bij te houden wanneer de bonen weer de grond in moeten, als dat ieder jaar op dezelfde tijd is
13 jaar geleden
Er zijn meerdere tijdstellingen. Onze westerste telling heeft 12 maanden. Op volgende link vind je nog andere tijdsindelingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalender
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kennen het 10 tallig stelsel allemaal wel, maar verder is er het 12 tallig stelsel het acht tallig stelsel en het twee tallig stelsel. het 12 tallig stelsel wordt gebruikt in o.a. 1 jaar , verder in de uren en in de cirkel het tweetallig stelsel in de computer, eentjes en nulletjes. Verder werken sommige mensen ook nog met een zestien tallig stelsel om programma's te schrijven, wat daarna in een computer weer teruggebracht wordt naar het tweetallig stelsel