Hoe verklaarde men een maansverduistering in de tijd dat men nog niet wist dat de aarde rond was?

In de tijd dat men nog niet wist dat de aarde rond was, wist men ook niet dat de ‘hap’ uit de maan bij een maansverduistering veroorzaakt werd door de schaduw van de aarde. Hoe verklaarde men toen dit verschijnsel?

N.B. In een eerdere vraag heb ik ongeveer hetzelfde gevraagd over het verschijnsel 'wassende maan'. Ik bedoelde toen echter 'maansverduistering'.

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tip voor de volgende keer misschien, pas je antwoord aan, dan hoef je geen nieuwe vraag te stellen...
Antoni
14 jaar geleden
Je bedoelt vast: Pas je vraag aan. Ik heb besloten om er een nieuwe vraag van te maken, omdat ik al een aantal antwoorden had ontvangen, die specifiek over de wassende maan gingen. Ik wilde graag het verschil tussen de twee verschijnselen duidelijk houden.

Het beste antwoord

Maansverduistering en zonsverduistering werden in klassieke tijden verklaard met mythen. Eclipsen komen er dan eigenlijk nooit goed vanaf. Bij de Egyptenaren is dat helemaal logisch: de zon werd als goddelijk gezien. Als de zon dan een 'tukkie' gaat doen, is dat geen goed voorteken.

In de Middeleeuwen waren mensen erg bijgelovig. Bovendien gebeurden er genoeg dingen om hen heen die niet met het verstand te verklaren waren. Een maansverduistering zorde dus niet voor extra nadenken, als je het vergelijkt met andere 'onverklaarbare verschijnselen'.

Het is ook gemakkelijk om het te verklaren als je weet dat de aarde rond is. Als je ervanuit gaat dat de wereld plat is, kun je het ook maar moeilijk verklaren. Terugredeneren is heel logisch, maar de stap erheen zonder voorkennis niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan moet je een heel eind teruggaan in het bestaan van de mens. Abusievelijk wordt namelijk aangenomen dat men heel lang niet wist dat de aarde rond was. Dat is een misverstand. Zolang mensen de zeeën bevaren, weet men al dat de aarde rond is. Ja, ook de Egyptenaren, Romeinen, et cetera wisten dit al. Zelfs in die tijd had je al mensen die geniaal waren, dat is niet voorbehouden aan onze tijd. Sterker nog, er is kennis verloren gegaan die op wetenschappelijk gebied al veel verder was dan onze huidige kennis. Daarom kunnen wij, met al onze computers e.d. bepaalde dingen uit het verleden niet verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men had er geen verklaring voor, men stond ademloos toe te kijken, meer niet en dacht: Wat was dat nou?... Op zijn hoogst dacht men dat het einde der tijden op handen was, maar heel snel zag men dat dat dus ook niet waar was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de hele oude volkeren allemaal hun eigen verhaal zouden hebben om dat soort vreemde verschijnselen te verklaren, met behulp van goden e.d.