Hoezo blijft de noordster altijd in het noorden staan en bewegen de rest van de sterren wel?

Toegevoegd na 5 minuten:
noordster bedoel ik poolster mee

Toegevoegd na 15 uur:
ik weet dat de sterren niet bewegen
maar had het zo per ongeluk opgeschreven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar de sterren bewegen niet. de aarde draait. :)

Het beste antwoord

"De hemel draait niet. De Aarde draait om een as, en aangezien wij op de Aarde verblijven draaien wij lustig mee, als kinderen in een draaimolen. Als wij ons - ten onrechte! - in stilstand denken, dan lijkt de hemel om ons heen te draaien. Alle sterren 'bewegen' dan in 24 uur een keer rond - ook de Pollster! Omdat de poolster echter bijna precies in het verlengde staat van de as waarom de Aarde draait, zien wij hem altijd in bijna dezelfde richting: hij lijkt `stil te staan'! "

Antwoord van Frank Israel, Leidse Sterrewacht, op
http://www.allesoversterrenkunde.nl/vragen/80-Waarom-staat-de-poolster-na-genoeg-stil-en-draai-alles-om--de-poolster-heen.html

"De naam Polaris en Poolster dankt de ster aan het feit dat hij tegenwoordig ongeveer op de plaats van de noordelijke hemelpool staat: minder dan 1 graad of anderhalf keer de schijnbare diameter van de maan. De kortste afstand van de Poolster tot de noordelijke hemelpool zal worden bereikt in 2102 (0° 27' 31,5" ofwel minder dan de diameter van de maan).

Door de precessie beschrijft de poolas in ongeveer 25 770 jaar een cirkel, Polaris zal dus niet altijd poolster blijven. Voor andere sterren die in het verleden of in de toekomst de functie van poolster vervullen zie het artikel Poolster."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polaris
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zonder verder nadenken: een ster staat alleen stil als de as van de aarde precies gericht is op de betreffende ster, en dat is er altijd wel een.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het hier over de poolster die staat altijd richting het noorden. Zo kan je je navigeren zelfs in het donker.
ik heb het niet over zomaar een ster die op de aarde is gericht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vroeg 'Hoezo' en niet om 'welke ster'....
Dus jouw vraag is beantwoord. Als ik meer schrijf dan gevraagd, dan krijg ik (nutteloze) minnen en als ik minder schrijf dan gevraagd oo, en precies het juiste antwoord, dan ook. Rare mensen die GV-ers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk het dus maar!
Het is niet zo dat die ster verschilt van andere sterren, die staan naar menselijke maat ook stil.
De Aarde draait om zijn as en dus zien wij sterren bewegen op dezelfde manier als wij de zon zien bewegen.
Als een ster zich toevallig in het verlengde van de Aardas bevindt dan lijkt hij stil te staan en dat is dan toevallig zo voor de Poolster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord van JSP klopt wel. De as van de aarde staat in lijn met de poolster en daarom, hoe de aarde ook draait, staat de poolster altijd in het noorden en beweegt ie alleen vertikaal op en neer. Waarbij opgemerkt dat de sterrenhemel niet draait, maar de aarde. Op het zuidelijk halfrond heb je het Zuiderkruis wat hetzelfde principe heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer even wiki geraadpleegd. Zouden meer mensen moeten doen!
De Poolster, Polaris, is de naam van de ster die dichtbij het verlengde van de aardas aan de hemelpool ligt. Gedurende de nacht lijken alle sterren door de rotatie van de aarde in een baan om de pool heen te draaien, de Poolster beweegt vrijwel niet zodat hij altijd op dezelfde plaats aan de hemel te vinden is. De Poolster was, voor de ingebruikneming van elektronische systemen zoals GPS, van groot belang voor de navigatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hij voor navigatie gebruikt werd wist ik wel moest het zelf ook leren haha
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had ipv Wiki ook bovenstaande antwoorden kunnen lezen, staat in andere bewoording precies hetzelfde. Zelfs met verwijzingen naar Wiki.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie net dat je wellicht net als mij iets meer tijd nodig had om te typen. Excuus voor de opmerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef niet;)