Wat is de grootste planetaire nevel?

Er zijn veel planetaire nevels aanwezig in het universum, maar welke is nu eigenlijk de grootste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De "Carina Nebula " is een van de grootste tot nog toe gevonden.
Aangezien we van het Universum nagenoeg nog niets weten is het uiterst onwaarschijnlijk dat het de grootste is.
De Orion nevel is echter de grootste en duidelijkste waarneembaar met het blote oog.

Toegevoegd na 7 uur:
Hier: Heel mooie (bijgewerkte) foto's van fraaie nevels , gemaakt met de Hubble.
Telescope.

Ieder jaar zullen, er wel grotere gevonden worden.....aangezien 'de Ruimte ' onmetelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Carinanevel is de grootste, al ontdekte planetaire nevel

Andere antwoorden (3)

De Andromedanevel zou het best een kunnen zijn met een diamter van 250.000 lichtjaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed, dat je sterrennevels bedoelt. Van nevels die planeten bij zich dragen, zal weinig bekend zijn, omdat planeten te kleine objecten zijn, om goed te kunnen bestuderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste planetaire nevel is de Hewett 1.

Stel je even voor dat deze genoeg licht zodat je hem met het blote oog zou zien, dan zou hij een oppervlakte van 15 keer de maan innemen, terwijl hij op 400 lichtjaar afstand staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hewett 1?
In de bronvermelding is wel een professor Hewett genoemd, maar van een planetaire nevel die Hewett 1 noemt lees ik niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle object in de ruimte krijgen mooie namen, er zijn er ook erg veel :D Maar het staat bovenaan : Subject headings: planetary nebulae: individual (Hewett 1); Als zou googlen op 'Hewett 1 nebula' vind je genoeg informatie: http://www.narrowbandimaging.com/Hewett1.htm
http://books.google.nl/books?id=3dpaBzRbanMC&pg=PA456&lpg=PA456&dq=Hewett+1+nebula&source=bl&ots=ryPknt_az4&sig=GExN_tsNr43WfTxUraNBLhHtGs8&hl=nl&ei=imhxTNSiBM6nOMGV8bAL&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CEoQ6AEwCAhttp://www.astronomy.com/asy/default.aspx?c=a&id=3500