Hoe lang zou je leven in de ruimte zonder beschermende kleding maar wel met zuurstof?

Stel je zweeft in de ruimte in een zwembroek en een voorraad zuurstof. Hoe lang zul je overleven en waaraan overlijd je hoogst waarschijnlijk?

Zoals een paar al geantwoord hebben over uit elkaar spatten:
Dat uit elkaar spatten is onzin. Zoek maar op.
En je bevriest ook niet snel, want er is geen medium om je warmte af te voeren!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Het antwoord is te vinden op Internet, dus ik volsta met het geven van enkele referenties - zie de bronnen hieronder.

Kort samengevat: je bevriest _niet_, je explodeert _niet_. Zonder zuurstof raak je na 15 seconden bewusteloos. Pas na anderhalf tot twee minuten overlijd je. Als je dus voor die tijd door een kameraad wordt geholpen, zul je volledig herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

een paar seconden.
door de lage druk in de ruimte spat je uitelkaar, dat werkt als volgt: op aarde hebben we luchtdruk en om die tegen te gaan genereert ons lichaam tegen druk, zonder die tegen druk zouden we imploderen, maar zonder luchtdruk (of wat voor'n druk dan ook) om ons heen scheurt die tegendruk ons uitelkaar en explodeer je. bovendien is er ook gevaarlijke radioactieve straling in de ruimte (niet overa in de ruimte en ook niet overal evenveel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat uit elkaar spatten is onzin. Zoek maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee is echt waar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee; dar klopt helemaal niks van. Je lichaam kan met het grootste gemak een drukverschil van 1 atmosfeer compenseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ja, k ben pas 13 weet ik veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar als het niet waar is waarom zegt echt bijna iedereen het dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zoveel mensen Total Recal hebben gezien en het zeker in minder wetenschappelijk verlichte tijden een leuke manier was in science fiction om op een gruwelijke manier van een gruwelijke slechterik af te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de bronnen die ik aan mijn antwoord heb toegevoegd. Die leggen het uitgebreid uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om nog een ander voorbeeld aan te halen. In een aflevering van het A-Team (ze zenden het nog steeds uit) raken ze in paniek omdat ze in dezelfde ruimte zitten als iemand met stralingsziekte en bang zijn besmet te zijn. Als er iets is dat niet besmettelijk is dan is het stralingsziekte wel (je krijgt het door een overdosis straling mar je wordt zelf geenszins radioactief, evenmin als iemand met een stevige verbranding door de zon besmettelijk is) maar daar de meeste mensen in de jaren 80 (en om de 1 of andere reden nu nog) dat niet weten was het een leuk idee om in een aflevering te gebruiken. Zo ook exploderende mensen in een vacuüm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh oke maar ik heb total recal nie gezien hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is best een goeie film. Moeite waard...
Dat hou je niet lang vol. Je hebt wel zuurstof om te ademen. Alleen je ademt ook via je huid. En in het heelal zit totaal geen zuurstof. Door de druk van het heelal implodeerd je lichaam. Je wordt als het ware in elkaar geperst, waardoor je vitale organen worden geplet. Je zult dus heel snel sterven.

Toegevoegd op 05-05-2009 18:02:30
imploderen moet exploderen zijn uiteraard!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
_In elkaar geperst_ worden door de _druk_ van een _vacuüm_? Dat is een wereldschokkende ontdekking!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rotaluclac:
als je die druk een goed antwoord vind geef mijn antwoord dan even een thumbs up ;P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat uit elkaar spatten is onzin. Zoek maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ademen via de huid? Je kan toch ook twee uur onder water blijven met een zuurstof fles?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De druk van het heelal??
Je hebt 2 problemen:
1. Het is bijna vacuum in de ruimte. Hierdoor explodeer je gelijk.
2. Het is zeer koud in de ruimte dus bevries je gelijk.

Mmmm. Ik vraag me dus wel af wat het eerste gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bevriest en ontploft heel snel achter elkaar maar wel in die volgorde, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat uit elkaar spatten is onzin. Zoek maar op.
En je bevriest ook niet snel, want er is geen medium om je warmte af te voeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@king: Dit is mooi voorbeeld van "bewijs vanuit ontoegankelijkheid":De juistheid wordt aangetoond door verwijzing naar niet-traceerbare bronnen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erm; Er zijn wel degelijk mensen op nogal vervelende wijzen in de ruimte dood gegaan en denk maar niet dat dit niet is getest op onfortuinlijke dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, doodgegaan wel, maar niet doordat het lichaam explodeerde, niet doordat het bloed ging koken, niet door bevriezing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft geen medium te hebben om warmte af te voeren. In een vacuüm zou de warmte via straling afgevoerd worden. Daar is *GEEN* medium voor nodig.
Je zou niet exploderen en al zeker niet imploderen.
Je lichaam zal wel opzwellen als gevolg van verdamping van vloeistoffen door je huid.
Als je in de 'buurt' van de zon bent, dan zal je lichaam snel een graad of 100 celsius zijn, om nog maar niet over UV-straling te praten.
Ik geef je een maximaal een minuutje, kan ook de helft zijn.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie!
Even voor de duidelijkheid: Total Recal is FICTIE mensen!

Je explodeert niet, je implodeert nog veel minder. Een menselijk lichaam kan een drukverschil van 1 atmosfeer gemakkelijk compenseren. Caisson ziekte ligt overigens wel op de loer.
Wat wel een probleem wordt is de kou aan de nacht kant en de enorme hitte aan de dag kant. Straling is ook je vijand en dan vooral UV straling is gevaarlijk maar ook in mindere mate deeltjes van zonnewind.

Toegevoegd op 05-05-2009 18:18:25
Oh ja: je overleeft waarschijnlijk ergens tussen een halve minuut tot een p[aar minuten. Afhankelijk van omstandigheden als temperatuur en straling (die je achteraf alsnog fataal kan worden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met kou aan je nachtkant en hitte aan je dagkant is eenvoudig op te lossen door voldoende snel te roteren om een goedgekozen as. Als een varken aan het spit, zeg maar. Temperatuur zal nergens op je lichaam zo extreem worden als bij stilstand, en de UV-straling wordt ook beter verdeeld over je huidoppervlak. Heb je alleen wel iets nodig om hard weg te kunnen gooien, om de rotatie in gang te zetten. Misschien is gericht uitademen al voldoende, dat kan ik zo snel niet berekenen. Uitademen moet je toch al, elke duiker weet dat je longen scheuren als je probeert je adem in te halen. Als je dan toch moet uitademen, kun je die uitademing net zo goed gebruiken om een rotatie in gang te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt; dat uitademen helpt idd. Ik ga er alleen niet van uit dat iedereen dat in een vacuüm instinctief zal doen (laten we het er op houden dat ik niet de intentie heb dit uit te testen). Je kan het probleempje hitte idd voor een deel wel compenseren maar ook als varken aan t spit ga je toch hard aanbranden. En bij gebrek aan medium koel je een stuk minder snel af dan in de lucht maar toch nog zeker behoorlijk (zeker in je zwembroek). Gebrek aan medium of niet: het is toch een stuk kouder dan op Antarctica. Het grootste probleem is straling. En dan voornamelijk UV straling. Die straling wordt je zelfs aan de nacht kant nog redelijk snel fataal. (buiten de magnetosfeer nog sneller) En je vermogen om kinderen te krijgen is nog sneller aangetast dan dat (ik hoop dat die zwembroek van lood is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, had jij het over de dag- en de nachtkant van een planeet? Ik dacht dat het over de dag- en nachtkant van jezelf ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd: tov planeet. Aan de dag kant van de Aarde is het buiten de atmosfeer toch bruut warm. Goed; dat kan je met een beetje mzzl wel een paar minuten volhouden maar veel langer denk ik toch niet. En de nacht kant is extreem koud. Kies maar hoe je het liefst dood gaat. De nacht kant is waarschijnlijk (ik heb niks opgezocht) veiliger doordat je een stuk minder straling hebt. Nog steeds veel en de kou is ook dodelijk maar toch.... (en dan nog neem ik aan dat je niet onverhoopt wordt geraakt door een stukje ruimte vuilnis)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder. Toch denk ik dat je beter aan de dagkant van de planeet kunt zijn. Dan word je aan de zonkant vreselijk heet, aan de planeetkant een redelijke temperatuur, en aan alle "zijkanten" berekoud. Als je dan als een varken aan het spit gaat draaien, wordt elk deel van je lichaam snel achter elkaar sterk verwarmd, sterk afgekoeld, beetje verwarmd, sterk afgekoeld, enzovoort. Draai je snel genoeg rond, dan is het gemiddelde best een tijdje uit te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm geroosterd worden of als ijspegel door gaan. Ik kies toch voor het laatste al is het maar omdat ik dan in geval van een oneindig onwaarschijnlijke redding (Hitchhickers Guide to the Galaxy alweer ja) in ieder geval mijn genetisch materiaal nog intact heb.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, ik ga dan liever voor het roosteren. Als ik dood ben, dan liever helemaal echt compleet totaal volledig dood. Misschien dat een of andere onverlaat mijn DNA kan gebruiken om mijn geest later te laten herleven. Maar wie weet in wat voor omgeving - daar heb ik dan totaal geen invloed op. Stel dat mijn geest herleeft in een computersimulatie. Wat een doffe ellende! Wat een lijden! Nee, dan liever nooit meer herleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik het niet eens over. Maar gewoon dat je het hele verhaal overleeft (ondanks temperaturen die tot bijna 2000 kelvin kunnen oplopen. Goed, het gaat hier meer om kinetische warmte [warmte afgeleid van energie in individuele moleculen/atomen door de snelheid als uitgangsbasis te gebruiken, rout mean square speed] maar het geeft een goede indruk van de hoeveelheid energie die je opvangt op die hoogten). Ioniseerde stralen hebben een heel langdurig effect en het is cumulatief. Dus als je gered wordt van een avontuur aan de dag zijde kan je nog steeds al in een paar minuten genoeg straling hebben opgelopen om er een leven lang 'plezier' van te hebben. Die orbiter en dat ISS zijn wel beschermd (niet volledig maar toch nog genoeg) en die ruimtepakken ook maar ik zou niet graag aan zoveel UV straling en resten alpha en beta straling die door de magnetosfeer dringen blootgesteld worden. Stuk voor stuk straling soorten die niet door een ruimtepak heen kunnen. Alle ioniserende straling helemaal tegenhouden doe je nooit maar bedenk goed dat de atmosfeer enorme hoeveelheden schadelijke straling tegen houd. iig: het is niet gezond om in de bovenste lagen van de ionosfeer en hoger rond te hangen zonder serieuze bescherming..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Je bedoelt dat.... er GEEN..... buitenaards apparaat.... op Mars is.... die Arnold redt.... door het hele planeet..... van een zuurstof atmosfeer.... te .. voorzien??? *snik*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm nou ja... dat buitenaards apparaat ga ik niet ontkennen. Daarvoor zouden we Mars eerst binnenstebuiten moeten keren. Wie weet wat de regering (of schaduw regering ik houd ook niet meer bij wie er volgens samenzwerings ehm .. deskundigen.. alle macht heeft) allemaal achter houd he..... maar de natuurwetten blijven wel hetzelfde :) Hoop doet leven... Daarbij: dat er intelligent buitenaards leven bestaat wordt feilloos bewezen door het feit dat ze nog geen contact met ons hebben opgenomen :) (als ik me nu ook nog eens kon herinneren van wie die uitspraak ook al weer was zou het helemaal mooi zijn) iig dat was toch volgens mij wel DE film die dat explosie verhaaltje echt populair heeft gemaakt.
Al dat exploderen komt hooguit door de "korte lontjes" van tegenwoordig. :-)

Maar nu serieus:
Als je voordurend dezelfde kant naar de zon gekeerd houdt, zal de ene kant gebakken worden en de andere kant bevriezen. Kun je voorkomen door langzaam rond te draaien.

Maar de kosmische straling gaat je toch fataal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet doen je gaat er eg dood van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou nog best eens een flinke tijd in leven kunnen blijven. Enkele minuten, gok ik.

Je barst niet uit elkaar, zoals andere mensen al opmerkten. Het is weliswaar flink koud in de ruimte maar tegelijk is temperatuur anders dan je zou denken. Er zijn niet of nauwelijks deeltjes in de buurt die koud kunnen zijn. Temperatuur is normaal gezien niks anders dan de mate van trilling in de directe omgeving.

Je raakt natuurlijk altijd wel infraroodstraling kwijt en daardoor koel je op een gegeven moment af.

Je raakt langzaam aan ook wel aangetast door problemen met drukverschillen. Als je je adem probeert in te houden beschadig je je longen. Zo zijn er nog wel wat dingen.

Met zuurstof erbij toch zeker wel even.