Het is gevaarlijk een tot nog toe aangenomen stelling dat planeten i tegenwijzerzin rond hun as draaien.
1. Omdat alleen in ons zonnestelsel er bijna evenveel uitzonderingen zijn dan regel :
-Mercurius: draait om zijn as in tegenwijzerzin , maar zo langzaam ,dat een dag meer dan een Aards half jaar duurt. Tot voor kort dacht men dat Mercurius dezelfde stand had dan de Maan ten opzichte van de Aarde (namelijk steeds met dezelfde kant meedraaiend met de Zon/ Aarde
-Venus draait met de wijzer mee
-Uranus draait met de wijzer mee
-Pluto (dwergplaneet geworden) draait met de wijzer mee
-Ook bij de planetoïden blijkt uitzondering , evenredig aan regel.
2.Omdat bij het bestuderen van exoplaneten ( momenteel een 500-tal beschreven planeten van buiten ons zonnestelsel ,vooral heel grote gasreuzen , die as-omwenteling ook niet schijnt te kloppen in zo grote mate dat de oorsprong theorieën van de planeten ten opzichte van de moederster op de helling komt te staan.

Het is in deze moeilijk een regel en zomaar een reden te vinden over het waarom.
De mogelijkheid van asdraaiïng door botsen met andere objecten , meteoren...blijft open , doch volgt de meerderheid van de astronomen die stelling , ook door eens in het verleden van de Aarde zelf re kijken.
Door onderzoek van de exoplaneten blijkt men al lang zo zeker meer van hun oorspronkelijke overtuiging.
Er is ook geen bewijs ...en alles draait rond vermoeden.
Dus wetenschappelijk heel zwak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

door botsingen met andere objecten

Toegevoegd na 1 minuut:
dit kan bijv met een andere planeet zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt met draaien: roteren om hun as? Want alle planeten draaien in dezelfde richting rond de zon.

De rotatieas kan bij andere planeten anders staan. Uranus wijst met zijn as naar de zon. Mercurius doet het weer anders. De as vd aarde staat ook niet helemaal recht. De stand vd as wijzigt ook in de loop vd tijd. (precessie).
Hoe dat komt? Botsingen? explosies/erupties? Afremming kan ook. (magma binnenin draait door, maar korst draait trager. Zo wordt bewegingsenergie omgezet in warmte)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle planeten draaiden in het begin met de accretieschijf mee. Dat wil zeggen als je er van 'boven' op kijkt, dan draaien ze tegen de klok in. Dat is dezelfde richting als ze om de zon draaien. In de loop der tijd zijn daar twee uitzondering op onstaan.

Uranus draait op zijn zij. Het is echt heel onwaarschijnlijk dat hij zo gevormd is. Wat waarschijnlijker is dat hij ooit door een planetoide is geraakt. Waardoor Uranus nu van het oosten naar westen draait, als je er van 'boven' op kijkt. Pluto draait ook zo, maar dat is geen planeet (meer).

De andere is Venus. De andere planeten bestonden uit een groot object dat alles in zijn baan opnam. In het geval venus waren dit 2 grote objecten die elkaar in een vroeg stadium raakte, waardoor ze nu met de klok mee draait.

Dit zijn de meest gangbare verklaringen, maar met 100% zekerheid kunnen we het niet zeggen. Overigens is er geen regel die stelt dat planeten altijd mee moeten draaien. Het is eerder uitzonderlijk te noemen dat dat ze in ons zonnestelsel allemaal een gelijke rotatie hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Overigens is er geen regel die stelt dat planeten altijd mee moeten draaien" Heb je weleens een de fysische wet van continuüm van angulaire momentum? Dit stelt precies wat zijn zegt dat niet bestaat. http://en.wikiversity.org/wiki/Continuum_mechanics/Balance_of_angular_momentum angular momentum
hoekmoment (fysieke meting van cirkelbeweging)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nog niet lang dat men weet dat Mercurius om zijn as draait ,bvroeger dacht men dat Mercurius zich gedroeg zoals de Maan ten opzichte van de Aarde. Pieterveenstra: Uw logootje draait ook om zijn as op mijn pc.