als de film van de big bang wordt teruggedraaid klonteren de sterrenstelsels samen tot een lichtflits die verdwijnt in het niets

is dit naturalistisch verklaarbaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar komt de kracht van de big bang dan vandaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens een wet van de thermodynamica kan materie niet uit het niets ontstaan doch als het er is kan het niet meer verdwijnen wat heeft die eigenschap dan bepaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is handiger om eventuele reacties naar mensen bij hun antwoord te plaatsen - hier komt men ze niet per sé tegen, ook omdat je geen mailtjes krijgt over reacties tenzij je zelf op diezelfde plek gereageerd hebt (en natuurlijk de instellingen zo hebt staan).

Het beste antwoord

Tot die zgn. lichtflits zit je juist volgens die theorie.
Wat daarvoor was is momenteel een ledige vraag , waarover men theorieën probeert te toetsen aan een theorie.
Op NG heeft men een paar hypotheses proberen uit te leggen ...waaronder het implosie-explosie idee , waaronder een soort harmonica idee.
Maar er valt nog niets te concluderen.
Zeklfs de Oerknal theorie blijft een theorie omdat er nog veel te veel hiaten inzitten ,maar men gebruikt de theorie wel om het heelal te toetsen: en wat blijkt : dat de meeste van die bevindingen in het oerknalplaatje passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Als je een film over de voortplantingscyclus van de mens terugdraait krijg je ook dingen te zien die zeer vreemd zijn en niets met de werkelijkheid te maken hebben.
escape
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan eindigt het leven in twee mooie orgasmes - dat zou toch mooi zijn?
escape
13 jaar geleden
Willen wij niet allen terug naar de geborgenheid van de baarmoeder? ;)
Het lijkt mij juist een heel logisch verschijnsel.
Door de kracht van de big bang dijt nu het universum nog uit. Maar deze explosie van energie wordt minder en minder. Op het punt dat de aantrekkingskracht tussen de verschillende melkwegen groter wordt dan de overgebleven kracht van de big bang, zal het geheel weer imploderen tot een reusachtig klein zwart gat.

Dit heeft tot gevolg dat door de ophoping van energie een nieuwe big bang kan/zal plaatsvinden en er weer een nieuw tijdperk aanbreekt.

Het ligt overigens allemaal nog veel complexer waarschijnlijk, maar goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het universum uitdijdt is een waarneming die we gedaan hebben. Dit is gebaseerd op metingen in helderheid van licht, spectroscopie, e.d.

Ik ben hier wat dieper in gedoken in de hieronder staande vraag. Je kunt het daar rustig nalezen.

De verklaring hiervoor, daar wordt aan gewerkt. De video die ik hieronder geef, als je even een uurtje de tijd hebt, geeft naar mijn idee behoorlijk weer wat er momenteel allemaal speelt op dat gebied.

Toegevoegd na 18 minuten:
Metingen over de snelheden van objecten worden verder prima uitgelegd in het antwoord van Cryofiel (bepaalt-sterrenkunde...).

Toegevoegd na 20 minuten:
En natuurlijk mijn antwoord op de vraag van rietje over de oerknal.