Brandt de zon alleen van buiten, of ook van binnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent er hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/zon-aangestoken-zon-brand-zuurstof.78714 al op gewezen dat de zon niet brand.

Het beste antwoord

Op onderstaande site staan de temperaturen zowel inwendig en uitwendig vermeld, en als je naar de inwendige temperatuur kijkt denk dat je gerust kunt stellen dat de zon ook van binnen brand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De zon wordt op warme dagen niet voor niets "de koperen ploert" genoemd. Hij brandt in zijn geheel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er maar helemaal aan wat jij verstaat onder 'branden'.
In de regel bedoelen we daarmee dat er een brandstof oxideert, waar dan energie bij vrijkomt.
Welnu, bij de zon komt er zeker energie vrij, maar dat is niet te danken aan een oxidatieproces.
Volgens mij brandt de zon dus helemaal niet.

Het is overigens zo dat het gros van de warmte in het centrum van de zon wordt gegenereerd als gevolg van kernfusieprocessen (van waterstof naar helium).
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep.
De zon brandt niet, de zon bevat weinig zuurstof en dus is het geen chemisch proces van branden. Er komt energie vrij bij de fusie van waterstofkernen die daarbij omgezet worden in helium. In 1939 is voor het eerst de zon geanalyseerd waarbij gebleken is dat de zon een grote gasbol is die met name uit waterstof en helium bestaat.