Ik zag net op grens wetenschap een artikel over stonehenge

kan iemand op eenvoudige wijze uitleggen wat dat is? ik ben zeer benieuwd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Stonehenge is een plek in Engeland (bij Salisbury) waar in de prehistorie (ongeveer 5000 jaar geleden) een aantal stenen recht overeind gezet zijn in een cirkelvorm. We weten niet precies waarom de prehistorische mensen dat gedaan hebben, maar er zijn allerlei mooie theorieën over dat het te maken had met hun geloof, dat het een soort tempel zou zijn voor de goden, of dat Stonehenge eigenlijk een soort astronomische klok zou zijn.

Op de langste en de kortste dag van het jaar schijnt de zon precies tussen de twee grootste stenen door. Op deze dagen wordt de zonnewende op Stonehenge gevierd door een groot aantal mensen die natuurgeloven aanhangen of gewoon een goed excuus voor een leuke bijeenkomst zoeken.

Stonehenge is een mooie plek om te bezoeken als je in Zuid-Engeland bent, je kunt alleen niet echt dichtbij komen. Er staan hekken omheen.

De nieuwste ontdekking bestaat uit de resten van een houten tweeling van Stonehenge op loopafstand van het échte Stonehenge.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hout vergaat nogal makkelijk. Ze hebben dus niet echt een houten Stonehenge gevonden, maar onder de grond de ver verrotte resten van de boomstammen waarmee de houten 'stonehenge' gemaakt was gevonden.

Andere antwoorden (2)

Nee,dat kan niemand,omdat nog niemand weet wat de exacte functie van Stonehenge was. Wel is het duidelijk geworden dat Stonehenge veel uitgebreider is,dan men veronderstelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het geven van zo kort mogelijke en vaak niet ter zake doende antwoorden"
Ontnuchterende zelfkennis.... -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje heeft mogelijk gelijk: wat het precies geweest is is nog steeds onduidelijk. Ik herinner me een bericht kort geleden dat er ook mensenbotten in de buurt gevonden zijn. Mogelijk offerlingen. Maar of die botten werkelijk daar gevonden zijn en zo ja of dat dan met Stonehenge te maken heeft is dan weer de zoveelste theorie. Het is ook niet uit te sluiten dat het een prehistorische dancehall annex kroeg was voor eutrofe beachparty's. Of er is wie weet een verband met de mythische koning Arthur en dat daar tussen de stenen de Ronde Tafel heeft gestaan.
Waar ik wel in dit verband nieuwsgierig naar ben is of er ook zogenaamde leylijnen lopen daar want wel weten we
dat in de oudheid en ook nog daarna (middeleeuwen)
religioze lokaties bij voorkeur op kruisingen ervan gebouwd werden maar daar is me geen onderzoek naar bekend. iemand anders van GV die dat weet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nietloos,kun je iets duidelijker zijn? Vooral wat in dit geval niet terzake doend.
Op nog geen kilometer afstand van de Stonehenge die 4500 jaar geleden is gebouwd, zijn afdrukken gevonden van 20 houten palen die daar honderden jaren geleden hebben moeten gestaan in de vorm van een circel. Dit bouwwerk bestaat niet meer.
Mensen noemen dit een ''2e Stonehenge''.
Op deze plek is ook een graf uit 1900 gevonden.