Als je in een ruimteschip zit dat sneller gaat dan het licht, kun je elkaar dan nog zien?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ja....

Hoewel de relativiteitstheorie bepaald dat je niet met de lichtsnelheid kan voortbewegen is het puur theoretisch niet helemaal onmogelijk om sneller te gaan (dit wil nog niet zeggen dat star trek het bij het rechte eind heeft) en er zijn aanwijzingen dat er effecten zijn die daadwerkelijk sneller gaan dan het licht maar dit is een bijzonder controversieel stukje natuurkunde en in principe kan je zeggen dat je niet sneller even snel of sneller kan reizen dan het licht.

Dat terzijde: Laten we 'for arguements sake' aannemen dat je inderdaad sneller kan reizen dan het licht.
Maxwell's berekeningen hebben aangetoond dat de snelheid van het licht alleen afhankelijk is van de elektrische permittiviteit van het vacuüm (elektrische constante) en de magnetische permeabiliteit van het vacuüm. Dit betekend dat de lichtsnelheid niet afhankelijk is van de snelheid van de bron en/of de waarnemer.
Einstein's relativiteitstheorie zegt dat de natuurwetten altijd onder alle omstandigheden door alle waarnemers hetzelfde zullen worden waargenomen.
Dus.....

Jij zal dus in je ruimteschip dezelfde natuurwetten moeten waarnemen als iemand die stil staat. Inclusief de wetten van Maxxwell...
Dat betekend dus ook je dezelfde lichtsnelheid moet zien als iemand die stil staat. Het licht vertrekt zo bijvoorbeeld vanaf een zaklamp die je vast houd met 300000 km/s van je af en licht dat naar je toe komt doet dat met dezelfde snelheid vanuit jouw eigen waarneming.
Overigens: voor een waarnemer die stil staat buiten jouw ruimteschip doet dat licht nog steeds niks vreemd.
Puur weer in theorie zou jij ten opzichte van de waarnemer die stil staat terug in tijd reizen. Maar dat is een nog veel meer controversieel gedachten experiment (wordt wel mee gerekend overigens).
Let wel: dit is niet meer dan een gedachten experiment met een heleboel 'als-en'...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Als je het licht aan doet wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag kost je punten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens kan deze snelheid niet aan, waarschijnlijk zal je ook door de tijd reizen aangezien je het licht inhaalt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jij verwart snelheid met versnelling. Van snelheid op zich merkt het menselijk lichaam niets, van het bereiken van deze snelheid des te meer.
De speciale relativiteitstheorie voorspelt dat je niet sneller kunt gaan bewegen dan het licht. Dus die vraag is niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tom wat een een onzin. De mens zou elke snelheid aankunnen, VERSNELLING is echter een probleem.
Daarom zou het wel een tijdje duren voordat je met de lichtsnelheid reist. Physich is er niks onmogelijk aan, alleen is het niet duidelijk of je genoeg energie op kan wekken om het te bereiken. Einstein dacht iig dat het een onbeperkte hoeveelheid energie zou kosten.
Maar om terug te komen op de vraag. Het is bewezen dat de lichtsnelheid overal om ons heen constant is voor de waarnemers en verbonden aan het moment en tijd waarin je je bevind. Je kan elkaar dus zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Snelheid is wel degelijk het probleem. Een willekeurig deeltje kan namelijk maar een beperkte hoeveelheid energie bevatten en dat geld dus ook voor kinetische energie. Bij zulke extreme snelheden vervaagd het verschil tussen materie en energie. Er blijft dus helemaal niks van je over. Zelfs in het geval dat de energie die een deeltje kan hebben oneindig zou zijn zou je letterlijk een oneindige hoeveelheid energie nodig hebben om het te verplaatsen met de lichtsnelheid.
Dat gezegd: er is niks op tegen om het standaard model los te laten op dit soort gedachte experimentjes en kijken wat er gebeurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals je zegt is dit volgens de nog niet bewezen veronderstellingen van Einstein. Zoals ik het interpreteer heeft de onmogelijkheid niets te maken met dat je uitelkaar valt, maar met het feit dat er volgens de formules van de speciale relativiteits theorie een oneindige hoeveel heid kinetische energie nodig is om de lichtsnelheid te bereiken.
In een vaccum heb je weinig last van kinetische energie, deze komt alleen vrij op het moment dat er weerstand ontstaat.
Kijk naar de aarde, die vliegt met duizenden kilometers per uur door de ruimte, maar je merkt er niks van, zou hij nu tegen een andere planeet aanvliegen, dan merken we het pas en omdat moment komt ook al die kinetische energie pas vrij. Zou hij heel langzaam afremming dan zouden we er niks van merken. Qua kinetische energie gezien dan.
Tevens is de stelling die je maar dat het verschil tussen materie en energie vervaagd iets wat je volgens mij zelf bedacht hebt, en ik ben het er niet mee eens.
Als mensen kunnen vliegen, kunnen ze dan op hun kop vliegen?
Als je voorbij het einde van het universum bent, waar ben je dan?

Het is onmogelijk om sneller te gaan dan het licht. Je vraag is dus irrelevant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit was de eerste vraag, die de jonge Einstein zich als 16-jarige stelde. Antwoord is niet simpel, maar het antwoord is gegeven door Gallileo: ja. Dit antwoord staat uiteraard los van het feit dat zo'n hoge snelheid waarschijnlijk onmogelijk is. De jonge Einstein vroeg zichzelf af of hij zich in die omstandigheden nog zou zien in een scheerspiegel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je niet in een ruimteschip zou zijn en je zou los met een andere persoon door de ruimte vliegen boven de snelheid van het licht, dan kun je elkaar niet zien. Beinvvloed het omhulsel van het ruimteschip dan de 'lichtflow' in zoeen ruimte?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tobias jongen, je hebt geen idee waar je het overhebt dus maak niet van die statements. Je zou elkaar wel degelijk zien, aangezien de lichtsnelheid overal en altijd gelijk is voor zijn waarnemers, wat betekend dat het niet uitmaakt hoe hard je ook gaat je zou elkaar altijd zien. De vraag is alleen of je allebei wel het zelfde ziet op het zelfde moment.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De relativiteits theorie van Einstein stelt inderdaad dat niets sneller kan gaan dan het licht, dus de situatie in de vraag kan (volgens de huidige theorie) niet voorkomen. Theoretisch kun je de lichtsnelheid wel benaderen. De relativiteits theorie van Einstein stelt echter dat voor jou de lichtsnelheid dan nog steeds ongeveer 300000 km/sec is en dus niet veranderd door je eigen snelheid. Kortom zelfs als je bijna met de lichtsnelheid beweegt kun je elkaar nog gewoon zien: je merkt zelfs geen verschil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
deboender jongen. Tobias mag dan wel p**p praten, maar wat jij zegt slaat ook nergens op.
De vraag was namelijk wél of je elkaar kan zien als je in een ruimteschip zit dat sneller gaat dan het licht.
En inderdaad, de snelheid van het licht is altijd gelijk vanuit de waarnemer gezien, maar het gaat hier over de hypothetische situatie waarin je sneller gaat dan het licht. Er zijn modellen waarin zoiets kan, dus ik zou zeggen, zoek daar eens naar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar heb je het over jongen, eerst zeg je dat ik niet weet waar ik het over heb, daarna zeg je dat ik gelijk heb. Zou maar eens naar de doc gaan als ik jou was.
En het is gewoon bewezen dat de lichtsnelheid voor de waarnemer altijd gelijk is, ongeacht of je met de lichtsnelheid gaat of niet. Het enigste vraagstuk met lichtsnelheid is of je elkaar nog wel ziet in de zelfde tijd.
Nee. De lichtsnelheid is een constante die ongeacht je eigen snelheid gelijk blijft, je kunt dus niet met de snelheid van het licht reizen vanuit jou perspectief.
Je kunt echter wel met de snelheid van het licht reizen vanuit het perspectief van iemand op de aarde, echter een probleem.
Als je half zo snel gaat als het licht, vanaf de aarde gemeten, gaat de tijd voor jou half zo snel als op de aarde. Om de lichtsnelheid constant te houden moet ‘je meetlat’ ook half zo lang zijn, kortom alles wordt half zo groot.
Wat er dus gebeurt als je met de snelheid van het licht reist (gemeten van af de aarde) is dat je niet meer bestaat, je kunt dus niet meer kijken