Waarom blijven de planeten die uit gas bestaan één geheel? Toen Shoemaker-Levy 9 insloeg op Jupiter, waarom spatte de boel niet uit elkaar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Gewoon, zwaartekracht. Waarom zou een planeet zo enorm als Jupiter permanente schade op moeten lopen van een kiezel als Shoemaker-Levy 9?

Goed naar menselijke maatstaven is het een flink steentje geweest maar Jupiter is zo onvoorstelbaar veel groter dat het echt nauwelijks verschil maakt.

Het valt überhaupt niet mee een planeet fysiek kapot te krijgen. Ik had een keer een site gevonden met theoretische voorbeelden van wat nodig zou zijn om de Aarde aan stukken te krijgen. Was erg leuk leesvoer en liet goed zien hoe enorm stevig een planeet eigenlijk is. Ik ben alleen de URL vergeten. Jammer.

Gas of rots maakt in die zin niet veel uit. Het gaat om de zwaartekracht die het geheel bij elkaar houd. Die bollekes zijn gemaakt voor duurzaamheid hoor... die krijg je niet zomaar kapot....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

zwaartekracht van zo'n grote planeet is veel hoger neem ik aan, dus blijven gas en vloeistof bijeen en kunnen niet ontsnappen. De aarde spatte 65miljoen jaar geleden ook niet uiteen toen bij mexico die grote meteoor insloeg he.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die zwaartekracht valt nog wel mee eigenlijk. Ter vergelijking:
Valversnelling (in m/s^2)van:
de Aarde: 9,81
Venus: 8,87
Uranus: 10,49,
Saturnus: 11,17
Neptunus: 13,25 Jupiter is met 26,01, iets meer dan 2 en half keer de aarde eigenlijk de grote uitschieter.
De dichtheid van Jupiter is dan ook slechts een 4e van die van de Aarde. Saturnus heeft zelf met 690 kg/m^3 een lagere dichtheid dan water. Naar mijn idee valt dat nog wel mee voor zulke grote planeten. De enige echte lichtgewichten zijn Mars met 3,74 en Mercurius met 3,58 Relatief gesproken is de Aarde een echte zwaargewicht met de hoogste massadichtheid van de planeten in ons zonnestelsel.
De planeet at Shoemaker op... De kogel was te klein om de kleiduif te laten exploderen... Na de impact hergroepeerde alles weer tot een geheel, de aantrekkingskracht won het van de verwoestende kracht...

Toegevoegd op 26-04-2009 11:50:16
wist je dat je weg zou zakken in de grond van Jupiter, je kan er bijna in zwemmen, zeg maar... Die is al erg elastisch, doordat het soortelijk gewicht laag is... Hoeveel dan? (zie wikipedia, antwoordgever is te lui om dat zelf te doen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zwaartekracht.

Kometen bestaan overigens niet uit gas. Ze stoten wel gas uit als ze dichtbij de binnenplaneten komen, daar komt die staart vandaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, waarom spat de oceaan niet uiteen als er een vliegtuig in neerstort? Grote oceaan, klein vliegtuig - zelfs een Airbus 380 is klein vergeleken met de oceaan. Dat geeft wel een plonsje, maar op oceaanniveau gezien gebeurt er niets.

Hetzelfde met dat kleine rotsblokje (Shoemaker-Levy) dat in die gigantische gasbol insloeg.

Oke, de effecten besloegen een gebied zo groot als de aarde - maar Jupiter is vele malen groter dan de aarde. Op Jupiterschaal gebeurde er niets.