Heeft de zon genoeg kracht om de mensen op aarde aan al haar energievoorzieningen te voldoen?

Ik ben bang dat wij teveel uit de aarde halen (gas/olie)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De Aarde heeft een straal van ongeveer 6,378*10^6 meter
Laten we voor het gemak zeggen dat de Aarde 1500 watt per vierkante meter ontvangt (het is iets meer maar zo nemen we het ruim en rekent het gemakkelijker)
De Aarde ontvangt dan (2*Pi*(6,378*10^6)^2)*1500 is ongeveer 3,8*10^17 Watt totaal aan zonneenergie. Wat overeenkomt met ongeveer 1,2*10^25 Joule per jaar.

Volgens het International Energy Agency werd in 2001 door de mensheid het equivalent van 10165 miljoen ton olie (Mtoe) verbruikt. 1Mtoe komt overeen met ongeveer 4.1868 * 10^4 TJ of 4,1868*10^16 Joule.

Puur theoretisch is het dus nog mogelijk maar dan moet je wel afvragen of de hoeveelheid zonneenergie die nog overblijft genoeg is om de temperatuur van de Aarde de, fotosynthese, het weer/klimaat, etc. in stand te houden.

Toegevoegd op 25-04-2009 11:53:52
Ben een regel vergeten: 10165*(4,1868*10^16) geeft 4,25588*10^20 energie gebruik in 2001....

Toegevoegd op 25-04-2009 11:58:08
Voor de duidelijkheid: dan blijft er, wanneer de mensheid op alleen zonneenergie overstapt nog zo'n 1,19*10^25 Joule over voor de rest van de planeet.
Dit lijkt niet significant maar dat wil niet zeggen dat he niet genoeg verschil is om voor de mensheid vervelende veranderingen te weeg te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonneenergie is veel en veel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je berekening klopt van geen kanten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonne-energie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag het ook berekenen met 1000 watt per vierkante meter. Dat is zo ongeveer wat je gemiddeld in Nederland aan zonneenergie op kan vangen op grond niveau (rendement van zonnecellen niet meegerekend). Tel evt 15% extra als je de zonnepanelen onder een hoek van 36 graden op het zuiden zet.
Je kan wel argumenteren dat er ook een nacht en een winter is maar op globaal niveau maakt dat helemaal niks uit daar het altijd ergens dag is en je, wanneer je de Aarde als een schijf behandeld met straal 6,378*10^6 meter (of 6378 km zo je wil), nog steeds maar 1 zijde permanent naar de zon hebt.
Je houd dan nog steeds 0,8*1^25 Joule per jaar over globaal. Ik kan natuurlijk de cijfers van het International Energy Agency niet controleren maar je kan de rest zeker zelf na rekenen. Met die cijfers kom ik nog steeds op bijna 19000 keer meer zonne energie dan gebruikt door de mensheid en ik ben erg benieuwd waar de schrijver van dat wikipedia stuk zijn factor 9000 vandaan haalt. Wanneer de cijfers over energie consumptie kloppen dan komt die factor 9000 neer op niet meer dan 475 watt per vierkante meter wereldwijd gemiddeld. Dat is wel erg ver onder de zonneconstante. Ondanks dit grote verschil moet je wel, in geval dat we als mensheid alleen zonneenergie zouden gebruiken, nog steeds afvragen in hoeverre we zo invloed uitoefenen op de klimaat ontwikkelingen. Je hebt op 1 ding wel gelijk: ik dacht dat de zonneconstante 1512 watt per vierkante meter maximaal was. Maar dat is blijkbaar 1412 watt/m^2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens: mocht je echt behoefte hebben aan een wikipedia bron: Volgens wikipedia was het wereldwijde energie gebruik in 2005 5*10^20 Joule. Meer dan het 2001 voorbeeld in de oorspronkelijke berekening mar bij lang na niet genoeg om op die factor 9000 uit te komen. Maar daar je beweert dat mijn berekening van geen kanten klopt mag je mij jouw berekening laten zien die wel klopt. http://en.wikipedia.org/wiki/World_energy_resources_and_consumption

Andere antwoorden (7)

Ja de zon heeft genoeg kracht om ons van alle energie te voorzien die we nu nodig hebben. Het probleem is dat de zonnecellen niet efficient genoeg zijn en we daardoor niet voldoende gebruik kunnen maken van de zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zou vandaag de dag al kunnen.
In de USA kun je het hele land van energie voorzien als
je in Nevada grote zonnecentrales bouwt (ze hebben er één grote gebouwd onlangs)
Het probleem is alleen dat het nog zo kostbaar is, dat het met de huidige prijzen van fossiele brandstoffen volstrekt oninteressant is. Ook een kerncentrale levert energie voor een fractie van de prijs van zonneënergie.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar er is te veel geld en macht mee gemoeid om over te schakelen.

Zo zou Nikola Tesla ooit al een mogelijk hebben gevonden om electriciteit draadloos over te brengen.
Wegens te weinig financiers heeft hij dit project nooit af kunnen ronden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energie die de zon op de aarde straalt is 9000 keer zoveel als de behoeftheid van de mensheid.
Antwoord = Ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraagsteller bedoelt vast 'nuttige' energie dus het gaat erom of we genoeg te pakken kunnen krijgen.
Voorheen wel maar nu niet meer... De zon maakt energie hier op aarde in een jaar en de mensheid verbruikt dat momenteel in 8 maanden... Slechte zaak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal je dit vandaan? Bij mijn weten is het energie gebruik niet met een factor 10 tot 20 duizend toegenomen in de laatste jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was laatst op het nieuws... In augustus was het punt dat we de energie opgebruikt hadden en vanaf die datum gingen we interen... Maar ik ben te lui om dat op te zoeken en te bewijzen...
eigenlijkkkkkkk ......... is gas/olie een vorm van opgeslagen zonne-energie, als we die erbij aanspreken komen we misschien net uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonne energie is een prima supplement, maar ik denk dat er meer brood zit in kernfusie, wat ook een schone energiebron is. Zonne energie als primaire energiebron kan naar het land der fabelen. Er kleven diverse technische problemen aan. Je kunt de opgewekte stroom van overdag niet opslaan om het s'nachts te gebruiken. Ook transport is een probleem, evenals pieken en fluctuaties in het stroomnet. Zonne energie is een waardevol supplement maar niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk dat zonneenergie het praktische nadeel heeft van de nacht maar dat was verder ook niet helemaal de vraag en je zou wereldwijd alle elektriciteitsnetwerken kunnen koppelen om dat probleem op te lossen. Maar daar zijn andere mensen voor om over te onderhandelen. Kernfusie is overigens bepaald geen schone vorm van energie. Per geleverde hoeveelheid energie is het weliswaar minder vervuilend dan kern splijting maar er komt nog steeds een behoorlijke hoeveelheid zwaar radioactief materiaal van af.
Een van de grootste problemen is dat de binnen bekleding van de reactor kern door de reacties radioactief word en momenteel maar een jaar mee gaat. Een ander probleem is dat de reactie niet perfect verloopt en netjes van 2 deuterium 1 helium-2 maakt. Er vormen zich andere isotopen als radioactieve vormen van lithium die ook ergens opgeslagen zullen moeten worden.