kan je met een telescoop zien wat je met het blote oog later pas kan zien?

Dus stel een ster ontploft die ster staat op 500 lichtjaar afstand, kan je dat dan eerder zien met een telescoop dan zonder telescoop?

een jaar geleden
1.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Afstand met of zonder telescoop is het zelfde.
Tijd dat het je oog of telescoop bereikt is het zelfde.
Een telescoop verzameld alleen meer licht.

Antwoorden (1)

nee, dat is onafhankelijk van observatie instrument. Wel zal je het beter zien met telescoop maar niet sneller
Tenzij lichtsterkte zo laag is dat je het toch sneller ziet met telescoop
Toegevoegd op 20 september 2022 18:55: tekst
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Met:
"Tenzij lichtsterkte zo laag is dat je het toch sneller ziet met telescoop"
Wat bedoel je met "sneller"?
erotisi
een jaar geleden
dat je niet hoeft te wachten totdat de lichtbron sterker wordt.
Thecis
een jaar geleden
Je bedoelde dus dat je het beter kan zien
gvrox
een jaar geleden
Aangezien het licht iets trager door het glas van de lenzen van de telescoop gaat, zou je zelfs kunnen stellen dat je het een onmeetbare fractie eerder zult zien met het blote oog (bij voldoende lichtsterkte)
Cryofiel
een jaar geleden
Je kunt ook zeggen dat je het licht met een telescoop eerder ziet. Omdat een telescoop meer fotonen opvangt. Bij heel zwak licht komt er bijvoorbeeld per vierkante cm één foton per seconde voorbij. Hoe groter het detectieoppervlak, hoe eerder je (statistisch gezien) het eerste foton zult detecteren.