Voor de gemiddelde oppervlaktetemperatuur van de zon maakt meer of minder actief niet veel uit. Daarvan zullen we dus niet verbranden.

Meer activiteit zorgt voornamelijk voor veel zonnewind. Dat zijn geladen deeltjes die met grote snelheid het heelal ingeslingerd worden. Als die in de buurt van de aarde komen, worden ze door ons magneetveld afgebogen.

Het magneetveld houdt de zonnewinddeeltjes grotendeels buiten onze atmosfeer. Bij de polen werkt dat echter niet. Daar komen die deeltjes de hoge atmosfeer binnen. Wij zien dat als noorderlicht (of zuiderlicht). Bij verhoogde zonneactiviteit zien we dus meer noorderlicht bij de polen. Het noorderlicht kan dan ook op lagere breedten zichtbaar worden. Met hoge zonneactiviteit heb je dus ook hier in NL enige kans noorderlicht te zien.

Maar ook hier geldt: met temperatuur, en dus met verbranden, heeft dat alles niets te maken.

Wat wel kan, is dat satellieten (buiten het magneetveld van de aarde) verstoord raken door de zonnewind. De elektronica kan niet goed tegen al die geladen deeltjes die dwars door de elektronische circuit heenvliegen.

Op aarde kan, bij heel zware zonnestormen, het magneetveld wel eens zo worden ingedeukt, dat de effecten op het aardoppervlak merkbaar zijn. In dat geval kan een deel van het elektriciteitsnet uitvallen: die honderden kilometers lange leidingen fungeren dan als grote antennes die de storingen opvangen en naar de elektrische schakelstations leiden.

Maar ook dat, hoewel erg vervelend, heeft niets met verbranden te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Om de aarde zit de ozonlaag.
Deze laag beschermt ons tegen de zonnestralen, vandaar dat een mogelijk gat in de ozonlaag ook desastreuze gevolgen kan hebben voor de aarde.
Zonder de ozonlaag zouden wij mensen niet op de aarde kunnen leven.
Een ander probleem van tegenwoordig zijn de broeikasgassen die ervoor zorgen dat de zonnestralen terugkaatsen en niet meer terug het heelal ingestuurd kunnen worden. Hierdoor neemt de temperatuur op aarde ook toe, maar nog lang niet zoveel dat de mensen gaan verbranden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Postpunk;

Dat komt doordat de dampkring de schadelijke straling van de zon grotendeels tegenhoudt. Niet alles dus, daardoor moet je in de warmere streken ook erg voorzichtig omspringen met zonlicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik neem aan dat je dan niet doelt op de normale infrarode en ultraviolette golven die we continu van de zon ontvangen maar op straling die met name bij zonnestormen ontstaat. Tegen die straling worden we grotendeels beschermd omdat het magnetisch veld om de aarde veel van die straling tegenhoudt en via de polen afvoert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wacht maar tot het fout gaat en ie besluit dichterbij te komen, dan smelten we met z'n alle en zal er niet veel tot geen leven overblijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De atmosfeer en ionosfeer bufferen geweldig de fluctuaties van de zonnewind...
Zonder die atmosfeer was het donker overdag en snikheet, dat we zouden verbranden op het moment dat we buiten kwamen... (voorop gesteld dat we buiten konden zijn zonder zuurstof)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha hoeveel bullshit jij op deze site verkondigt is echt ongelooflijk. check je feiten eens een keer voordat je ze hier plaatst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
laat zien dat het anders is j0ve?
De kneep zit 'm in de betekenis van 'erg actief'.

De zon stoot een werkelijk gigantische hoeveelheid energie uit, vooral in de vorm van allerlei straling en aardig wat plasma.

Als de zon erg actief is dan komt er veel meer energie af maar in vergelijking met wat de zon toch al uitstraalt is het niet veel meer.

Voor een olifant is een kilo meer vrijwel verwaarloosbaar. Voor een kat niet. Zo is het ook met de zon: procentueel valt het allemaal heel erg mee.

Aangezien de aarde redelijk in evenwicht is (strict gezien metastabiel) kan er echt wel wat fluctuatie zijn voordat er echt iets gebeurt.