als er leven is op andere planeten, waarom zoeken die wezens niet naar ons?

Ik had op YouTube allemaal filmpjes gezien over hoe de wereld ontstaat en de big bang enzo. Toen kwam er een video waar allemaal profs vertellen of er buiten aards leven is, en wanneer ze dat dan gaan onderzoeken. Maar ik dacht tijdens het kijken van de video "Waarom zoeken de zogenaamd aliëns niet naar ons. Ik had uit de video ook mee gekregen dat er waarschijnlijk miljarden planeten in andere sterrenstelsels zijn die ook bestendigd zijn voor leven. Maar ik dacht dan weer dat die andere planeten die bestendigd zijn voor leven die zijn dan misschien sneller ontwikkeld dan de aarde. Wat betekend dat de organismes die op de eerder ontwikkelde planeet leven al veel meer ontwikkeld zijn dan wij (maar ik kan het ook fout hebben)

Picture for question
een jaar geleden
1.7K
Thecis
een jaar geleden
Tal van oorzaken. een korte lijst (die niet noodzakelijk compleet hoeft te zijn, vandaar als reactie):
- Ander leven is (nog) niet zodanig ontwikkelt als wij
- Ze hebben onze radiosignalen nog niet opgevangen. Onze "radio-sphere" is ongeveer 125 lichtjaar. Met echte uitzendingen zelfs kleiner. Alles wat meer dan 125 lichtjaar van ons verwijderd is, zal het dus nog niet gezien kunnen hebben (vanaf hun planeet).
- Ze zitten te ver weg. Tenzij een beschaving waanzinnig veel verder ge-evolueerd is, is het aannemelijk dat ze nog geen manier hebben gevonden om de enorme afstanden in het universum te overbruggen.
- We leven niet in dezelfde tijd. Het optimum voor leven is (uit mijn hoofd) bijna een miljard jaar geleden. De kans sowieso dat 2 intelligente levensvormen in dezelfde tijd leven is waarschijnlijk klein (anders hadden we ze wellicht al gezien ook).
Zomaar wat redenen waarom we nog geen andere zijn tegen gekomen. Wellicht willen anderen ook wel niet gevonden worden...
teusvh
een jaar geleden
Waarom denk je dat buitenaardsen ons nog niet hebben gevonden? Lees bijvoorbeeld eens het boek van Erich von Däniken:
https://www.bing.com/search?q=waren+de+goden+kosmonauten&cvid=7d6add7221934ee4aaa1fa008a9e75b9&aqs=edge.1.69i57j0l2.11718j0j1&pglt=297&FORM=ANNTA1&PC=U531
Ritsuka
een jaar geleden
Niet alles wat op Youtube staat is waar
nounka
een jaar geleden
Wie zegt dan ook dat het een goede zaak is dat 'ze ons vinden' als er al bestaan.
Thecis
een jaar geleden
@teusvh
Dan ook meteen even deze link er bij:
https://volzin.nu/erich-von-daniken-retorische-vragen-aan-de-toekomst/ Het kan best zijn dat buitenaardsen al hier op aarde zijn geweest. Maar daarvoor is (zeker in de openbaarheid) geen bewijs voor. Uiteraard is er ook geen bewijs dat het niet zo is (oftewel, er is geen bewijs dat ze niet hier zijn geweest).
Dus we weten het niet. En de wetenschap zegt gewoon heel stellig, is er geen bewijs voor, kunnen we het niet voor waar aannemen.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Of ze bestaan, zijn net zo ontwikkelt als wij. Maar hebben besloten dat het ze gewoon niet kan schelen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Thecis
"Onze "radio-sphere" is ongeveer 125 lichtjaar." En dan hebben we het nog maar over 1 richting. Voor het 'terugbellen' is dezelfde tijd nodig.
SingingCoyote13
een jaar geleden
wat weten we over hun zelf ? misschien voeren ze ook altijd oorlog met elkaar - net als wij, of hebben ze een dictatoriaal regime wat contact leggen bij voorbaat al verbiedt (zij zijn superieur- iets wat veel dictaturen kenmerkt). misschien hebben ze de economie of het ´geld´ niet ervoor om te gaan zoeken naar ons, of om contact te leggen ook als ze het willen zouden - ruimteschepen zijn peperduur , sattelieten en radio schotels ook. misschien zijn er te grote verschillen ten opzichte van ons, ze kunnen carnivoor zijn die voorkeur heeft voor levend voedsel, ze kunnen ons juist net eng vinden, misschien zijn ze helemaal niet gediend van bepaalde dingen of zaken in de aardsche maatschappij. er is zoveel te bedenken. en daarbij wij zijn de enigsten blijkbaar die geen gevaar zien in het rondstrooien van onze aanwezigheid (radio signalen, radar, tv signalen) - zij kunnen mogelijk wat voorzichtiger zijn om diverse redenen ; een interplanetaire oorlog wil niemand etc etc
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Er zijn geen planeten maar alleen onze 'earthplane'. Een airplane heet ook niet voor niets zo. Buiten de onze bekende gebieden zijn er andere sferen, met andere beschavingen, die veel verder ontwikkeld zijn dan wij en zich ook kunnen verplaatsen zonder voertuigen als de onze. Gaat dus ook niet om zoeken maar eerder om bezoeken. Zoek maar eens wat op over area 51. Veel meer zaken die bij ons weggehouden worden overigens.

Antwoorden (2)

Statistisch gesproken is DE KANS groot dat er leven op andere planeten bestaat. Er is zelfs een (kleinere) KANS dat er intelligent leven bestaat en een nóg kleinere kans dat dit leven op een technisch nivo zit waarop ze in staat zijn om met ons te communiceren.
Wij zijn pas zo'n 125 jaar in staat radiosignalen te verzenden en te ontvangen. De alien moet dat signaal dus ontvangen en daar dan op reageren om contact met ons te kunnen maken. De verste alien waarvan wij dus een gericht signaal kunnen ontvangen is dus 125/2 = ruim 60 lichtjaar bij ons vandaan.

Als je dan bekijkt hoe klein de kans is dat intelligent leven op ons technisch nivo zit zich in die bol van 60 lichtjaar bevind, dan is de kans heel klein.
Ter vergelijking de doorsnede van onze melkweg is 100.000 lichtjaar.

Voor ongerichte signalen is de kans aanmerkelijk groter maar nog steeds heel klein.

Wie weet zijn ze wel aan het zoeken, maar is er simpelweg nog niet genoeg tijd verlopen. En tot het tegendeel bewezen is, bestaat de kans ook nog dat er helemaal geen aliens zijn. Laat staan dat ze naar ons kunnen zoeken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Als er buitenaards leven bestaat dat geinteresseerd is en over de mogelijkheden beschikt om voor hun buitenaards leven te zoeken, zullen ze eerst de reis moeten voortzetten richting de zon. De zon is een relatief zwakke ster, die op 100 lichtjaar afstand al niet meer zichtbaar is, zouden we ons bij bv Sirius bevinden, dan zouden we ons bevinden bij een ster, die nog honderden lichtjaren verderop zichtbaar is, dat maakt de kans op succes groter. Echter weten we niet wie, waar en of. Wellicht meer in de toekomst.
een jaar geleden