Onder welke hoek gaat de zon onder?

De zon zakt nooit recht naar beneden, maar "schuift" tijdens het ondergaan als het ware langs de horizon. Ik heb dit schematisch weergegeven in het plaatje.

Nu is het op zich logisch dat de zon nu, nabij de zomerzonnewende, behoorlijk "horizontaal ondergaat", als je begrijpt wat ik bedoel. Maar wat is nu de hoek tussen de zonnebaan en de horizon? En hoe varieert die hoek met de seizoenen?

(Het antwoord op deze vraag verschilt natuurlijk tussen Ameland en Maastricht, dus laten we uitgaan van midden-Nederland.)

Picture for question
Cryofiel
een jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Dat zou misschien de hoek zijn tussen de raaklijn en voor 21 juni de 23,5 graden lijn. Ik schat die op ongeveer 100 graden maar ik denk dat jij dat beter kunt uitrekenen. Zie tekening in bron
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Kan het niet controleren, maar de onderbouwing lijkt me sowieso een end in de richting.
(+)