In welk jaar begint de astronomische lente weer op 21 maart?

Nu begint lente op 20 maart en daar na op 19 maart . Maar wanneer is dat weer op 21 maart.?

een jaar geleden
1.2K
fremar
een jaar geleden
Voor zo ver ik vind is het zeker nog tot 2044 op 20 maart

Antwoorden (1)

Nog even geduld, in 2101.
Chips, ik neem aan dat je niet in Amerika woont.
In Nederland moet je nog een jaar langer wachten, daar start deze lente pas in 2022.
Gaat lekker zo, ik bedoel natuurlijk 2102. Je kunt hier een overzicht zien/zoeken:
https://www.timeanddate.com/calendar/seasons.html?year=2100
.
Het wisselend begin van de astronomische lente heeft alles te maken met hoe de aarde zich verhoudt tot de zon. De aarde draait in een elips-vormige baan om de zon, dus niet in een perfect ronde cirkel. Soms is de aarde hierdoor verder van de zon verwijderd dan op andere momenten. Op zich heel logisch om te denken dat de afstand tot de zon bepaald welk seizoen het op aarde is, maar zo werkt het niet. De seizoenen worden vooral beïnvloed door de schuine stand van de aarde en het feit dat deze planeet ook om de eigen as draait. Hierdoor krijgt het noordelijk halfrond in de zomer bijvoorbeeld meer zon dan in de winter, waardoor het dan ook warmer is.
Door dit mechanisme begint de lente meestal op 20 maart, maar dat is niet altijd zo. Het kan ook zijn dat de aarde een dag langer nodig heeft om het rondje vol te maken, waardoor de lente een dag later start.
SimonV
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Oei, dan moet ik serieus oud gaan worden om die mee te maken. Maar ja, je moet iets te doen hebben he.
WimNobel
een jaar geleden
Dat dit pas in 2101 of 2102 gaat gebeuren, komt doordat er in 2100 een schrikkeldag wordt overgeslagen. Als 2100 een schrikkeljaar zou zijn (en er dus een extra dag 29 februari 2100 zou zijn), dan zou het begin van de lente in 2101 en 2102 nog steeds op 20 maart vallen. Precies om die reden wordt 2100 overgeslagen als schrikkeljaar. Als er geen schrikkeljaren waren, dan zou het begin van de lente steeds later in het jaar gaan vallen. Met te veel schrikkeljaren steeds eerder. Daarom moeten we af en toe een schrikkeljaar overslaan. De regel is: iedere vier jaar een schrikkeljaar, maar de eeuwjaren die niet door 400 deelbaar zijn worden overgeslagen.