wat is het verband tussen de zon en aarde op het aantal maansverduisteringen per jaar?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Als de aarde tussen de zon en de maan komt te staan heb je een maansverduistering.
Maar ik heb het gevoel dat dat niet je vraag is.
Wat dan wel is me niet duidelijk. Op welk verband doel je ?
Thecis
2 jaar geleden
Ik wilde ook al zeggen dat er een rechtstreeks verband is. Het is namelijk de combinatie van zon en aarde die voor het verschijnsel van de maansverduistering zorgt...

Antwoorden (1)

Een maansverduistering treedt op als de Aarde precies tussen se Zon en de Maan staat.
Een maansverduistering zaal dus altijd optreden tijdens een volle maan.
Maar niet bij elke volle Maan, omdat het vlak waarin de Maan draait, scheef staat ten opzichte van het vlak waarin de Aarde om de Zon draait. En alleen op de snijlijn van die twee vlakken kan een maansverduistering optreden.
Hoe vaak dat per jaar gebeurt kunnen astronomen vrij precies uitrekenen. Maar gezien de afbeelding zal dt niet zo vaak gebeuren.
Het baanvlak van de Aarde is lichtgrijs, het baanvlak van de Maan is donkergrijs.
Toegevoegd op 09 april 2022 11:06: tekst
Plaatje bij antwoord
Reddie