Satellieten kunnen tot elke planeet komen die rond onze zon draait. Dat is al gebeurd, en het staat gepland voor toekomstige missies.

Van Mercurius (waar na een verkenner rondcirkelt) tot Neptunus en Pluto, alles is bereikbaar.

Meestal weliswaar niet op eigen kracht; daarvoor zou teveel brandstof nodig zijn. In plaats daarvan wordt een spelletje "kosmisch biljart" gespeeld, waarbij een verkenner eerst naar een bepaalde planeet gaat, daar op een zodanige koers wordt gezet dat hij een flinke zwieper in de juiste richting krijgt van het zwaartekrachtsveld van die planeet, en op die manier, via een aantal van die zwiepers, steeds een stuk verder kan komen.

Planeten die rond andere sterren draaien, zijn vooralsnog niet bereikbaar. Daarbij is niet het pure onbereikbaar zijn een probleem - er zijn al sondes tot buiten de grenzen van ons zonnestelsel gegaan. Het probleem is, dat het veel te lang duurt om die andere sterren, en dus die andere planeten, te bereiken - denk aan een paar duizend jaar op z'n minst.

Toegevoegd na 17 minuten:
Oeps, de tweede alinea had moeten beginnen met

"Van Mercurius (waar NU een verkenner rondcirkelt) ..."
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De 'Voyagers' gelanceerd in 1977 , bevinden zich op een afstand van 14 miljard kilometer van de aarde (bijna 100 astronomische eenheden=gemiddelde afstand aarde zon)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen muur. De enige limieten (toegegeven, niet zomaar overwonnen) zijn tijd en technologie, maar feitelijk genomen moet je om elke planeet een kunstmatige satelliet kunnen hangen.