Waarom lengen de dagen in maart het snelste?

De dagen beginnen vanaf december steeds langer te worden. Nu blijkt dat in maart de dagen het snelst lengen zo'n 3 minuten per dag en anders misschien maar 1 of 2 minuten. Nu lijkt mij de aarde wel rond te zijn en de schommeling ook gradueel te verlopen, dus wat is de oorzaak daarvan.

3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Dit verschijnsel kan als volgt worden verklaard: de as van de aarde staat schuin. De hoek die deze schuine omwentelingsas maakt ten opzichte van de richting van de baan van de aarde om de zon is het grootst op 20 maart en 22 september (soms op 21 maart en 23 september) en nihil rond 20 juni en 21 december (soms 21 juni en 22 december). Dit betekent dat per gelijke afstand die de aarde om de zon aflegt de afname of toename van de hoek van de scheve aardas ten opzichte van de baan om de zon het grootst is rond 20 maart en 22 september, en het kleinst is als de aardas het minst schuin staat ten opzichte van de baan van de aarde om de zon, dat is rond 20 juni en 21 december. Eenvoudig gezegd: hoe groter de hoek van de aardas ten opzichte van de baan van de aarde om de zon, hoe groter toe- of afnames van de daglengtes zullen zijn. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat om deze reden de toe- en afnames van de daglengtes het grootst zijn rond 20 maart en 22 september.
SimonV
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Intuïtief kun je misschien ook snappen door te kijken naar de vorm van een sinusoidale curve, die ook afvlakt bij maximum en minimum voordat deze weer omslaat de andere richting op.
erotisi
3 jaar geleden
Kan ik het ook zo zeggen dat de lijn die de zon op de aarde laat schijnen steeds diagonaler gaat en daardoor tijdverlies geeft doordat de lijn niet alleen een horizontale (langs de breedtegraad) afstand moet afleggen maar ook een verticale (langs de lengtegraad)?