Nee, zo weten we sinds 1997. Toen vond ruimtetelescoop Hubble een grote hoeveelheid van dit soort stellar outcasts in de Virgocluster, een groep van circa tweeduizend sterrenstelsels hier zo’n 60 miljoen lichtjaar vandaan. Waarschijnlijk zijn sterren van dit type – die sindsdien ook op andere plekken zijn waargenomen – wel ooit in een sterrenstelsel ontstaan. Maar op een gegeven moment werden ze de intergalactische ruimte in geslingerd, bijvoorbeeld toen hun stelsel op een andere botste.
Daarnaast kunnen sterren een sterrenstelsel uit geschoten worden door een superzwaar zwart gat. We spreken dan van zogenoemde hypervelocity stars. Tot voor kort waren er alleen een aantal van dit soort sterren waargenomen die zich nog in ons eigen sterrenstelsel bevonden, de Melkweg. Maar meldden astronomen van de Vanderbilt-universiteit meldden dat ze 677 sterren hadden geïdentificeerd waarvan een deel hypervelocity stars zouden kunnen zijn die de Melkweg al hebben verlaten.
SimonV
3 jaar geleden
Nee want een sterre stelsel word gevormd door deze sterren dus elke ster is onderdeel van het stelsel waar hij onderinvloed staat van en ook deelneemt aan de onderlinge magnetische velden. Een ster die los zwerft en in zn eentje in de ruimte hangt hangt niet stil of blijft iig niet in de zelfde baan hangen en is een komeet
Of zoiets iig een omgeleid projectiel
*ongeleid
Toegevoegd op 15 augustus 2020 16:21: tekst