Hoeveel "Aardes" telt het melkwegstelsel?

Hoeveel planeten in het melkwegstelsel hebben een vergelijkbare baan om hun ster? Is hier een wetenschappelijke schatting van? Afgezien van de kans dat er een gelijke atmosfeer is met kans op leven etc.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Daar weten we nu het antwoord nog niet van, maar over een jaar of drie waarschijnlijk wel.

Er is namelijk net een telescoop gelanceerd (kepler) die gaat zoeken naar aardachtige planeten. Die telescoop gaat 100.000 sterren in de gaten houden en de kans dat die een planeet als de aarde ontdekt als die rond een andere ster draait is 0.5 %. Dus als elke ster een aarde heeft vinden ze 500 'aardes'. Ze verwachten er zelf tussen de 50 en 200 te vinden (zie bron) dus dan zou het om 10-40% van de sterren gaan.

De laatste resultaten van de HARPS survey (die een andere manier gebruikt om naar planeten te zoeken) laten zien dat het aantal sterren met super-aardes (minder dan 10 keer zo zwaar als de aarde, maar wel rotsachtig) veel groter is dan het aantal sterren met gasreuzen, dat rond de 10% ligt. Ook vinden ze veel vaker meerder lichte planeten tegelijk rond 1 ster, wat de kansen vergroot dat er een planeet in de bewoonbare zone ligt.

De verwachting, ook gebaseerd op modelberekening, is dat 70-80% van de sterren meerdere aardachtige planeten heeft. De kans dat dit soort planeten in de bewoonbare zone ligt is niet goed bekend, maar daar zal de komende jaren het antwoord op gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Prima antwoord, niets aan toe te voegen.

Andere antwoorden (3)

Niet te tellen om twee redenen...

1) je moet ze eerst zien om ze te kunnen tellen..
2) Een planeet is een aarde als er leven is, waar leg je de grens?
3) Planeten met leven komen en gaan...

Als er één Aarde bestaat en de mogelijkheden zijn zo enorm groot, dan zijn er heel zeker meer Aardes, met minstens zo´n intelligent leven als op de onze...

Of er een wetenschappelijke schatting (klinkt wel als een contradictio in terminis overigens de twee woorden voor de haakjes) weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is heel moeilijk om daar een antwoord op te geven. Je zou een schatting kunnen maken op basis van ons eigen zonnestelsel, waarbij 11% van de planeten (1 dus) zo'n baan beschrijft.
Aan de hand van het geschatte aantal sterren (100 miljard) en de fractie daarvan die planeten kan hebben (20 tot 50% wordt geschat) kom je tot de vergelijking

N = 100.000.000.000*0.2*0.11
(als meest voorzichtige schatting)

Dat levert uteindelijk de uitkomst 220.000.000 met een vergelijkbare baan als de aarde op. Moet er wel worden opgemerkt dat dat allemaal gebaseerd is op schattingen. Het zou best kunnen dat de Aarde een grote uitzondering is en dat er in geen enkel ander zonnestelsel een planeet in een dergelijke baan te vinden is (hoewell er planeten ontdekt zijn die op vergelijkbare afstand van de zon staan).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mening, dat onze melkweg ten minste 18 miljard planetaire stelsels omvat, wordt heden door de astronomie als aannemelijk geacht. Trachten wij nu de in aanmerking komende getallen tot de kleinste orde van grootte terug te brengen en nemen wij verder aan, dat de afstanden tussen de planetensystemen zodanig zijn, dat slechts in één van de honderd gevallen een planeet in de ecosfeer een baan om haar zon beschrijft, dan blijven er nog altijd 180 miljoen planeten, waarop leven mogelijk zou kunnen zijn.

Nemen wij verder aan, dat slechts één van de honderd planeten, die leven zouden kunnen herbergen, dit ook werkelijk zou doen, dan zouden wij nog steeds een aantal van 1,8 miljoen planeten met 'leven' over hebben. Een verdere veronderstelling acht het mogelijk, dat op één van de honderd planeten die over levensvoorwaarden beschikken, wezens leven met de intelligentiegraad van de homo sapiens. Maar zelfs deze laatste veronderstelling verschaft onze melkweg nog een leger van 18 000 bevolkte planeten.