Waarom is het zwarte gat van Messier 87 wel zichtbaar en die van ons Melkwegstelsel (nog?) niet?

De recente eerste zichtbare ontdekking van een zwart gat van Messier 87 is van een sterrenstelsel van miljoenen lichtjaren ver. Ons melkwegstelsel lijkt ook een zwart gat te hebben dat toch vele malen dichter bij staat. Waarom is daar niet eerder een 'foto' van gemaakt?

5 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

'Ons' zwarte gat is heel beweeglijk, veel meer dan het zwarte gat waar nu een foto van is gemaakt. Daarom is het moeilijker om van 'ons' zwarte gat een foto te maken. Het zwarte gat van ons melkwegstelsel is als een peuter die moet gaan stilzitten voor het maken van een foto, en dat dus niet doet.
5 jaar geleden
De telescopen hebben twee zwarte gaten bekeken: 'Ons' zwart gat Sagittarus A in onze Melkweg en het zwarte gat van Messier 87.
Maar 'ons' zwart gat is klein. Het zwarte gat van de 'foto' is namelijk 1000 keer groter.
Omdat 'ons' zwart gat zo klein is, is het ook heel licht.
Verder bewoog de materie rond 'ons' zwart gat veel te snel om het zwart gat op de 'foto' te krijgen.
Hierdoor kregen ze het zwarte gat van Messier 87 wel vastgelegd: groot, zwaar en de materie rond het zwart gat bewoog minder snel.
Bedenk wel dat de beelden bijna twee jaar geleden gevormd zijn, waardoor ze bijna twee jaar later een foto hebben kunnen distilleren.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2405715/Eerste-foto-van-zwart-gat-dankzij-Nijmeegse-hoogleraar