Wanneer kan ik de maan weer zien?

Ik woon in arnhem en ik zie de laatste tijd de maan niet meer, wanneer kan ik hem weer zien

4.1K
Amadea
6 jaar geleden
Ga naar het Sonsbeekpark op een heldere avond. Dan zul je heus een maan kunnen zien.
Erna55
6 jaar geleden
Op een minder bewolkte dag kun je hem zien. Kijk naar zuidoost in de avond, zuidwest in de nacht.
Inekez1
6 jaar geleden
@ Amadea. De maan komt momenteel pas na middernacht boven de horizon. Die ga je 's avonds dus nergens zien. Ook op dagen dat de maan wel 's avonds al boven de horizon staat is een park met bomen niet de beste plek om te kijken. @Erna, het was afgelopen 2 nachten kraakhelder. Mooie sterrenhemel te zien, maar geen maan! Zie het antwoord van Bordensteker!
Bordensteker
6 jaar geleden
@Inekez1 Bedankt!
Het vrije uitzicht vanuit de relatief boomvrije open gedeelten van Park Sonsbeek is op zich wel een goede tip; het park ligt namelijk op een flinke helling met mooie uitzichten naar het zuiden. En vanaf de aangrenzende wegen is er zicht naar het oosten (vanaf de Zijpendaalseweg), resp. naar het westen (vanaf de Sonsbeekweg) en dat komt weer van pas in de perioden net vóór en net ná Nieuwe Maan, omdat de smalle maansikkel dan kort zichtbaar is in de buurt van de nog resp. reeds onder de horizon verborgen zon.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_Sonsbeek

Antwoorden (1)

De zon, de maan, en de sterren en planeten zijn om te beginnen onzichtbaar wanneer het volledig bewolkt is. Da’s één. De zon kan wel voor daglicht zorgen, maar we zien hem dan niet echt.

Verder is het zo dat de maan langs de hemel wandelt. Hij komt op en gaat onder en is niet elk moment van de nacht in ons gezichtsveld. Bovendien doet hij dat opkomen niet netjes elke avond als de zon net ondergaat.
De zon doet dat langs de hemel wandelen ook, elke dag weer, maar de maan doet zijn wandeling wat minder snel, hij is niet gesynchroniseerd, en hij gaat ‘achterlopen’ ten opzichte van de zon. Soms staat hij in de buurt van de zon, en dan is hij dus overdag weliswaar in ons gezichtsveld, maar tegelijk volledig overstraald door het felle licht van de zon.
Na een dag of wat verwijdert hij zich meer en meer van de zon, hij raakt steeds meer achterop, en dan is hij in de avond in het westen te zien ná de zonsondergang. De maan is weer terug in zicht, pakweg op het eerste kwart van zijn 4-wekelijkse achterloopcyclus t.o.v. de zon, en dat noemt men Eerste Kwartier.
Een week later staat hij min of meer tegenover de zon, en dán is hij zowat de hele nacht zichtbaar. We noemen dat Volle Maan.
Nog een week later begint hij zo ver achter te lopen, dat de zon hém steeds meer achterna zit, en op driekwart van dat inhaalproces spreken we van Laatste Kwartier.
En als de zon de maan weer helemaal ingehaald (gelapt) heeft, is de maan overdag wederom vrijwel onzichtbaar door het felle zonlicht (we zien immers ook geen sterren overdag), en zo is het opnieuw Nieuwe Maan.

Zodoende is er ook bij wolkenloos weer steeds een periode dat je hem vooral ’s avonds kunt zien, dan een tijdje de hele nacht, en dan een week vooral in de nanacht kort voor zonsopkomst.
En tenslotte weer zo’n week dat hij te dicht bij de zon staat om op te vallen. Hij wordt dan alleen van achteren aangestraald, want die zon staat veel verder weg, en de maan zelf geeft geen eigen licht, maar hij reflecteert alleen licht van elders.

Op deze Maanfasenkalender http://hemel.waarnemen.com/maan/maanfasekalender.php kun je voor elke datum zien tussen welke tijdstippen de maan (althans bij onbewolkte hemel) in principe zichtbaar zal zijn, en ook of het dan een smalle sikkel of een halve of vrijwel helemaal ronde maan betreft. De uitleg staat er onder.
Alleen moet je er nog rekening mee houden dat de zichtbaarheid zeer gering is wanneer de zon tijdens de vermelde zichtbaarheidsuren ook nog of alweer aan de hemel staat.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Goede uitleg waarom de maan nu niet te zien is.
Het antwoord op de vraag 'wanneer kan ik de maan weer zien' is niet eenduidig te geven. Komende dagen zal dat niet 's avonds zijn, maar juist 's morgens. De maan staat laag aan de hemel en is dus alleen zichtbaar vanaf een punt waar je ver kunt kijken. Vanaf een flat of in het buitengebied met zicht op het zuiden maak je de meeste kans. Bomen en bebouwing kunnen ervoor zorgen dat de maan helemaal niet zichtbaar wordt.
Bordensteker
6 jaar geleden
Op deze veel diepgravender webpagina http://www.heavens-above.com/moon.aspx?lat=51.9851&lng=5.8987&loc=Arnhem&alt=33&tz=CET kan een toegewijde lezer met wat studie zich een beeld vormen wanneer en wáár aan de hemel de maan in de laatste volle week van april weer volop zichtbaar zal kunnen worden.
Aan het eind van deze maand is het toevallig precies Volle Maan; dan staat de maan recht tegenover de ’s nachts hier onder de noordelijke horizon verborgen zon. Dan wordt de voorkant van de maan zodoende helemaal door de zon verlicht.