hoe kon galileo saturnus zien?

hoe kon galileo Saturnus zien,
waren de telescopen toen al zo goed want ik vraag me echt af hoe hij dat heeft kunnen zien ik heb zelf een telescoop maar die kan Saturnus niet zien

2.2K

Het beste antwoord

Naarmate de telescooptechniek verbeterde in de 17de en 18de eeuw zag men dat Saturnus beschikte over een prachtig ringensysteem dat tot op vandaag de dag er nog steeds voor zorgt dat deze planeet bij jong en oud gekend is.
Saturnus is net als Jupiter met het blote oog mooi zichtbaar als een heldere ster. De ringen zijn helaas niet met het blote oog te zien maar wanneer men een verrekijker of telescoop gebruikt, zal men dit prachtig ringenstelsel al mooi kunnen aanschouwen. De scheidingen tussen de ringen van Saturnus worden vaak gebruikt om de kwaliteit van een telescoop te testen. Enkel de A, B en C ringen zijn vanaf de Aarde met amateur-telescopen te zien.
Hieruit lijkt mij dat je met uw telescoop Saturnus moeten kunnen zien(of het is geen degelijke).
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt Saturnus zelfs zien met het blote oog, de telescoop van Galileo was helemaal niet zo goed, het was zelfs zo amateuristisch in elkaar gezet dat hij zelfs de ringen niet kon onderscheiden. Wat hier in het Nederland tegenwoordig lastig maakt om goed naar de sterren en planeten te kijken is dat wij geen hoge bergen hebben en behoorlijk wat lichtvervuiling. In de VS of Frankrijk/Italië vergaap ik mij altijd bij het zien van de melkweg in de bergen waar het absoluut donker is en je geen last hebt, en dat de atmosfeer de objecten optisch vertekenen, onder die condities is het vrij eenvoudig Saturnus te zien met het blote oog, of zelfs met een kindertelescoopje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Galilei kon de ringen van Saturnus ook niet zien; hij dacht nl. dat wat hij zag twee 'handvatten' van de planeet waren. Pas met de verbeterde telescooptechniek van zo'n 40 jaar later kon Huijgens zien dat het ringen waren.
Overigens hoef je een planeet niet in detail te kunnen zien om het bestaan ervan aan te tonen; een planeet beweegt nl. heel anders langs de hemel dan de sterren.
Ook met een relatief eenvoudige telescoop is Saturnus zichtbaar. De kunst is vooral weten waar je precies moet kijken.