Zijn er maar weinig sterrenstelseld met een blauwverschuiving?

De meeste stelsels vertonen een roodverschuiving doordat zij t.o.v. de Aarde wegvliegen. Zijn er buiten de Andromeda nog andere stelsels die een blauwverschuiving vertonen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja, er zijn er maar weinig.
Er zijn ongeveer 100 bekende sterrenstelsels met blauwverschuivingen uit de miljarden sterrenstelsels in het waarneembare universum. De meeste van deze sterrenstelsels bevinden zich in onze eigen lokale groep en draaien allemaal in een baan om elkaar. De meeste zijn dwergsterrenstelsels waaronder Andromeda.

Toegevoegd na 22 minuten:
Wat ik heb begrepen:
De wet van Hubble stelt dat sterrenstelsels zich van elkaar verwijderen met een snelheid die evenredig is met hun onderlinge afstand.
Maar daarnaast heeft elk sterrenstelsel zijn eigen unieke snelheid vanwege de aantrekkingskracht van andere nabijgelegen melkwegstelsels.
Als de Hubble-expansie minder uitwaartse expansie tot gevolg heeft dan deze snelheid, kunnen de snelheden van de melkwegstelsels (als ze groot genoeg zijn en voldoende naar ons toe) deze expansiesnelheid overwinnen, resulterend in een blauwverschuiving.

Toegevoegd na 3 uur:
Edit: waaronder Andromeda -> die bijvoorbeeld rond Andromeda zweven.
SimonV
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Met ca. 250.000 lichtjaar is de Andromedanevel een stuk groter dan onze Melkweg en bepaald geen dwergsterrenstelsel ! Maar op dat detail na: prima antwoord: plus !
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt voor de correctie.
'k Had deze vertaalfout over het hoofd gezien.
Thecis
6 jaar geleden
+