als ik naar de maan keek vandaag waar zit ze dan morgen?

Ik keek naar de volle maan vandaag ongeveer ... in het zuidoosten om ongeveer 1u in mijn tuin. Hoeveel graden ongeveer zal ze met een eenvoudig hoofdrekeningetje van het zuidoosten afwijken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

De maan draait in ca. 28 dagen 360 graden om de aarde.
Dat is per dag een hoek van 360/28 graden, d.i. ongeveer 13 graden verschuiving per dag.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Stel even dat de vrager had gezegd dat ze de maan in het zuiden zag, waar staat dan de maan na ~14 dagen volgens jou? In het noorden?
Bordensteker
6 jaar geleden
@MrTomaat: als je weer uitgaat van hetzelfde waarneemtijdstip (1 uur ’s nachts; dat is af te leiden uit de waarneming van de volle maan in het "zuidoosten", waarmee bijna het zuiden lijkt te zijn bedoeld), dan staat de maan ~14 dagen na de eerste waarneming inderdaad in het noorden. Maar daar dan wel een stukje onder de horizon, want 14 dagen na Volle Maan wordt het Nieuwe Maan, en dan staat de Maan recht voor of in ieder geval vlak bij de Zon. En samen staan die dan om 1 uur ’s nachts een stuk onder de noordelijke horizon.
Je kunt ook zeggen dat de Maan er dan ’s nachts helemaal niet is, maar juist overdag. En daardoor zien we hem niet, want hij wordt overstraald door het licht van de zon, die er min of meer recht achter staat. Deze driedimensionale bewegingen zijn niet gemakkelijk op papier uit te leggen, maar op beeldscherm zijn er wel bronnen die een poging doen, zoals https://www.urania.be/astronomie/sterrenkunde/hemelmechanica/aarde-maan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wellicht dat ik de plank volledig mis sla, maar naar mijn idee kunnen "wij" de maan nooit in het noorden zien. Ik zou zeggen dat als je boven de ~28 breedtegraad komt de maan altijd ~zuidelijk is en nooit in het noorden zichtbaar zal zijn. (28= 23+5) De lengte van staafjes (persoon die kijkt heb ik veel te lang getekend, maar je snapt hoop ik wat ik bedoel.
https://ibb.co/hoiQzv
Pas als het mannetje naar de axis zou moeten kijken zou de maan in het noorden zijn, maar dat gebeurt niet. (Ja of je moet door de aarde heen kijken of daadwerkelijk zo lang zijn dat je over de aarde heen kan kijken zoals mijn mannetjes). Als de maan niet op 28 graden van de equator zou draaien zou het nog duidelijker zijn dat de maan op het noordelijk halfrond enkel in het ~zuiden te bezichten zou zijn (of iig nooit in het noorden). Nieuwe/halve maan heeft er weinig mee van doen lijkt me. Dat is enkel de positie van boven af gezien.
Bordensteker
6 jaar geleden
Ik heb ook niet geschreven dat je de maan in het noorden kunt zien, sterker nog: ik heb in een reactie op jouw vraag @Reddie of de maan na 14 dagen in het noorden staat, gesteld dat de maan daar dan inderdaad is, maar dan (voor ons hier) wel ónder de horizon. Dus onzichtbaar voor ons hier in Nederland en België.