hoeveel minuten en seconden duurt een bericht naar mars versturen?

Toegevoegd na 10 minuten:
Hoe kan ik betekenen hoelang een berichtje onderweg is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.5K
Amadea
6 jaar geleden
Er zijn geen levende wezens op Mars die een bericht kunnen ontvangen, dus heeft dit geen nut.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet zo lang geleden reed er een wagen rond op mars, de verbinding tussen aarde en wagen was essentieel voor de missie.
Erna55
6 jaar geleden
De afstand aarde - mars varieert van 56 miljoen kilometer tot 101 miljoen kilometer.
Wanneer er een ontvanger op mars staat, dan hangt het van de datum van versturen af hoe lang de boodschap onderweg is.
Erna55
6 jaar geleden
Zie: http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/mars.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de meeste gevallen wordt radiocommunicatie gebruikt. Een brief sturen zou wat onhandig en duur zijn en lang duren. Je kan dus lichtsnelheid aanhouden.
Reddie
6 jaar geleden
@Erna55, je bron geeft totaal verkeerde waarden.
Op internet staan heel veel foute gegevens.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat de waardes die Erna opgeeft niet onjuist zijn, maar onjuist geïnterpreteerd. Het zijn de kortste afstanden tot mars tijdens oppositie op allerlei data. Dat is wat anders dan de theoretische minimumafstand(hoewel deze in de buurt komt) en de theoretische maximum afstand, wat echt ver van de juiste waarde zit (401 miljoen km zoals ik begrijp en tocj wel 56 miljoen als minimum afstand). Die 101 miljoen km is een van de verste oppositie afstanden.
Thecis
6 jaar geleden
@Amadea
Er is inderdaad wel een wagentje, genaamd de Rover, die daar rond rijdt / reed. De tijdsduur om een commando door te geven gaat met de lichtsnelheid, maar er zit dus een vertraging in. Deze vraag is waar technici van NASA dagelijks rekening mee moeten houden en is dus ZEER cruciaal. Het heeft dus absoluut nut en is derhalve een ZEER nuttige vraag.

Antwoorden (2)

Afhankelijk van de stand van de planeten aarde en mars 3 tot 22 minuten, uitgaande van communicatie met lichtsnelheid.

https://www.space.com/24701-how-long-does-it-take-to-get-to-mars.html

Toegevoegd na 9 minuten:
Hoe kan ik betekenen hoelang een berichtje onderweg is?

Afstand(km)/snelheid(km/u)=aantal uur

Toegevoegd na 18 minuten:
Bovenstaande is natuurlijk "lag", het zegt niks over hoeveel informatie er overgestuurd wordt per uur. Dat is natuurlijk afhankelijk van de bitrate (bits per seconde).

Een reallife situatie (die verbeterd kan worden is):
60 mbit per 1.5 tot 5 uur.
Dus zeg een mp3tje per paar uur.

https://mars.nasa.gov/mer/mission/comm_data.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Dat moet zijn 4 tot 20 minuten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
401/1080=0,3712 uur=~22min
54,6/1080=0,0505 uur=~3 min
Ben benieuwd met welke waardes je gaat komen.
Dat hangt er vanaf; de afstand aarde-mars is niet constant: Soms staan beide planten aan de zelfde kant van de zon, soms juist aan de andere kant ten opzichte van elkaar.

Afhankelijk van de afstand duurt het verzenden van een bericht 3-4 tot 22-24 minuten (beide links geven iets verschillende getallen).
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+plus
Reddie
6 jaar geleden
Min.
Dat moet zijn 4 tot 20 minuten.
Op internet staan heel veel foute gegevens.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wellicht dat je het ons even voor kan rekenen. Of kan linken naar de juiste data.
tinus1969
6 jaar geleden
@Reddie, waar baseer je die 4-20 minuten op? Die getallen komen namelijk wel deels van de ESA; ook de andere link lijkt me serieus. Als zelfs die het fout hebben, hoor ik graag waarom.
WimNobel
6 jaar geleden
Ik heb dit even precies uitgerekend aan de hand van exacte gegevens over de baan van aarde en Mars op diverse astronomische sites. Dan kom ik op minimaal 3 minuten en 2 seconden, maximaal 22 minuten en 19 seconden.
Reddie
6 jaar geleden
@tinus1969, ik heb me vergist (slik).
Ik heb met gemiddelden zitten rekenen.
Sorry voor de reactie.