Wat is de temperatuur op de Polen van Venus?

Ik kan het antwoord op internet niet vinden ik vind alleen de temperatuur van Venus dus neem ik aan dat dit de temperatuur rond de evenaar is of zijn de Polen ook zo gloeiend heet als de rest

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Op Venus is vrijwel geen verschil tussen de temperatuur aan de polen en aan de evenaar. Die ligt gemiddeld rond de 462 graden. In tegenstelling tot de aarde heeft de rotatieas van Venus nl. maar een heel kleine hoek met het baanvlak om de zon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Is dit niet oude kennis. Zie volgende links: http://www.iflscience.com/space/death-plunge-venus-spacecraft-reveals-hottest-planet-not-so-hot/
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3553461/Venus-Express-dying-moments-reveal-planet-s-poles-colder-place-Earth-covered-rippling-atmospheric-waves.html
WimNobel
6 jaar geleden
Het is juist dat, althans tot voor kort, werd gedacht dat de temperatuur aan het oppervlak van Venus overal nagenoeg gelijk was. De reden voor die gedachte was echter niet de stand van de rotatieas t.o.v. het baanvlak (deze is er de oorzaak van dat Venus vrijwel geen seizoenen kent). En ook niet de trage rotatie (die er juist voor zou zorgen dat de nachtkant veel kouder zou zijn dan de dagkant).
Nee de reden voor deze gedachte is de dichte atmosfeer en het daarmee gepaard gaande broeikaseffect. Door de dichte atmosfeer is er geen directe relatie tussen de bovenkant van de atmosfeer (waar het zonlicht geabsorbeerd wordt) en het oppervlak. En door het broeikaseffect wordt infraroodstraling van het oppervlak niet uitgestraald, maar weerkaatst naar datzelfde oppervlak toe.
Het idee was dat winden ervoor zouden zorgen dat de hoge temperatuur uniform over het planeetoppervlak verspreid zouden worden. Niet helemaal waar dus, zoals in het door Thecis aangehaalde artikel wordt gesteld (en wat ik ook nu voor het eerst verneem).
De temperaturen van de polen van Venus zijn veel lager dan verwacht. Ver onder het vriespunt zelfs!

Er werd gedacht dat de atmosfeer overal ongeveer even warm was, rond de 460°. Deze observaties stammen uit de jaren 70. Echter, met een daadwerkelijk meting (er is een probe de atmosfeer van Venus ingegaan), kwam men er achter dat de temperatuur van de pool rond de -157°C ligt. Heel erg koud dus.

http://www.iflscience.com/space/death-plunge-venus-spacecraft-reveals-hottest-planet-not-so-hot/
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3553461/Venus-Express-dying-moments-reveal-planet-s-poles-colder-place-Earth-covered-rippling-atmospheric-waves.html

Het onderstaande artikel vanuit 2015 verwijst inderdaad naar dde temperaturen als overal even warm. De andere artikelen hierboven stammen vanuit 2016 en bavatten de nieuwere informatie.
https://www.universetoday.com/14306/temperature-of-venus/
Thecis