Bestaat 'volle maan' wel?

Kan je vanaf de aarde ooit wel een volle maan zien, oftewel een - vanuit de aarde gezien - volledig door de zon verlichte maan? De aarde zit toch altijd een beetje scheef tov de maan? Want als de aarde recht voor de maan zit dan krijg je een maansverduistering? Of zit ik fout te denken? Aanvullende vraag: Hoe kan het dat we heel vaak een (bijna) volle maan zien, en maar zelden een maansverduistering?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Strikt genomen heb je gelijk. Je zou een heel smal randje kunnen zien dat onbelicht is. Ik weet niet of iemand dat al eens geprobeerd heeft.
Je andere vraag is makkelijker: de maan heeft niet hetzelfde baanvlak als de aarde. Het komt er dicht bij, maar er zitten een paar graden tussen. En aangezien zowel de aarde als de maan maar heel klein zijn, gaat de maan meestal over de aardschaduw heen, of er onderlangs. Behalve als de maan toevallig op dat monet door het baanvlak van de aarde heengaat en op dat zelfde moment voor of achter de aarde staat t.o.v. de zon. Dwz dat de "knopenlijn" dan richting zon moet wijzen. En dat gebeurt eens in de (ongeveer) 18 jaar, en dan heb je relatief veel zons- en maansverduisteringen. De Babyloni"ers hadden dat al gezien; google maar eens op "Sarosperiode"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is dat zo, dat randje? De zon is toch een stuk groter dan de maan? Nou weet ik wel, het is een hele afstand, maar er wordt toch een klein beetje meer dan de helft van de maan beschenen door de zon. Niet genoeg om bij nieuw maan een licht randje te zien, althans dat is mij nog nooit opgevallen. Beide effecten (dus dat scheef belichten en het grootteverschil) zijn met de afstand uit te rekenen, en dat zal vast al gebeurd zijn. Nog meer millimetergedoe is, maar toch: het is maar op één moment maximaal volle maan. Dus wat je ziet is vrijwel altijd ervoor, of erna. En als dat moment midden op de dag is, ziet niemand het. Niet vanwege het zonlicht maar omdat we met z'n allen aan de verkeerde kant zitten op dat moment. Pas uren later zien de eerste aardbewoners die niet meer zo heel volle maan. Dat mag gelukkig de pret niet drukken, volgens bakerpraatjes worden er bij volle maan veel meer baby's geboren dan op die andere 27 dagen. Ja, omdat het geen 27, maar hooguit 25 dagen zijn, en eerder 23, als je 'volle maan' zonder boekje of Google vaststelt. En 3 tot 5 nachten volle maan: Nou, gefeliciteerd met je zoon/dochter. Alweer bij volle maan, dat zie ik zo vaak. Hoe ís het mogelijk!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij volle maan is er inderdaad een kant waar de maan meer schaduw heeft. Dit is te zien met een goede telescoop. De grootte van de zon heeft nauwelijks een effect op de grootte van de schaduw. De relatieve omvang van de zon is 0,5 graden, een puntbron dus. Ook is het op aarde is het nog licht na zonsondergang vanwege de refractie van licht in de atmosfeer, maar op de maan is er geen atmosfeer dus is het daar gelijk donker na zonsondergang.
De tijd dat de maan echt voor 100% belicht is, duurt in feite slechts enkele seconden.
Het verschil tussen 99,9% belicht en 100% kan je met het blote oog echter onmogelijk zien. Daar heb je echt een telescoop voor nodig.
Het is zelfs heel lastig om het verschil tussen 95% en 100% vol waar te nemen.
De periode dat we het over 'volle maan' hebben duurt ong. drieënhalve dag, waarin de belichting van 95% naar 100% loopt en weer terug naar 95%.

Bij een maansverduistering staan de Zon, de Aarde en de Maan op een rij, in die volgorde. De Aarde staat dus tussen de Zon en de Maan in, waardoor de schaduw van de Aarde op de Maan kan vallen. Merk op dat wanneer de Aarde tussen de Zon en de Maan in staat, het altijd Volle Maan is. Een maansverduistering kan dus alleen plaatsvinden bij Volle Maan, maar niet iedere Volle Maan levert ook een maansverduistering op. Dit komt doordat de baan van de Maan om de Aarde een hoek van 5,14° maakt met de ecliptica. In de meeste gevallen zal de Volle Maan dus enkele graden boven of onder de aardschaduw staan. De diameter van de aardschaduw is ongeveer 2,5° en wanneer bij Volle Maan meer dan ongeveer 1,25° van de ecliptica gebeurt, vindt dus geen maansverduistering plaats. Dit gebeurt alleen wanneer Volle Maan plaatsvindt dicht bij een van de knopen van de maanbaan.