Snelheid en beweging zijn altijd relatief. Of anders gezegd: beweging van een voorwerp is alleen te meten ten opzichte van de positie van een ander punt.

- "De aarde beweegt t.o.v. de zon." in deze zin staat de zon ‘stil’.
- "De zon beweegt t.o.v. de kern van het melkwegstelsel" in deze zin staat de kern van het melkwegstelsel ‘stil’.

- De piramides van Egypte staan op 9000km van het Vrijheidsbeeld in New-York. Ten opzichte ven elkaar staan ze dus stil. Terwijl ze tegelijkertijd ten opzichte van de zon ook in beweging zijn.

Omdat beweging relatief is kun je elk voorwerp of zelfs elk punt in het universum als referentiepunt nemen. Dat punt staat dan ‘stil’. Maar ‘stil’ gaat dan alleen op voor die vergelijking.

Je antwoord is dus eigenlijk dat, elk punt stil kán staan. Afhankelijk van hoe je het beschouwd.

Dit is misschien niet het antwoord wat je verwachtte, maar zo zit het wel in elkaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mooi filosofisch antwoord! + Maar als we er vanuit gaan dat vanaf de aarde gezien alle bekende objecten in het heelal bewegen, en we weten dat de aarde zelf ook beweegt, kun je er dus wel vanuit gaan dat er in absolute zin geen (voor ons zichtbare) stilstaande voorwerpen zijn
Reddie
6 jaar geleden
@JanJ2002, ALS er al iets in het heelal stilstaat is het onmoglijk vast te stellen WAT.
Dat heeft niets te maken met filisofie.
WimNobel
6 jaar geleden
Al het om hemellichamen gaat: als die op een zeker moment stilstaan ten opzichte van elkaar (relatief geformuleerd dus), dan zullen ze het volgende moment toch weer bewegen ten opzichte van elkaar. Namelijk door de zwaartekracht die ze van elkaar en van alle andere hemellichamen ondervinden. Dus ook relatief geformuleerd blijft het antwoord: nee, niet voor langer dan een ondeelbaar moment.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je hebt gelijk, zo heeft verena rubin ook als eerste persoon directe bewijs geleverd voor het bestaan van dark matter. En niks in het heelal staat eigenlijk stil maar tegelijkertijd wel.