Hoe spreken ze die lange ruimtevaartgetallen uit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welke?

Het beste antwoord

Er zijn gewoon termen voor: miljoen - miljard - biljoen - biljard - triljoen - triljard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kun je wat specifieker zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cijfer voor cijfer?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je bedoelt zeker getallen als 100.000.000.000.000.000 lichtjaren etc.

meestal wordt voor dit soort getallen de wetenschappelijke notatie gebruikt:
dit getal wordt dan 10^17 (10 tot de macht 17)
dat betekent dat het een één is met 17 nullen erachter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ten eerste: die uitgeschreven getallen worden meestal alleen gebruikt in de populaire literatuur. De meeste mensen hebben namelijk geen benul van wat een triljard is. Als je al die nullen uitschrijft, wordt het in ieder geval een klein beetje duidelijker om welke maten het gaat.

In het wetenschapsveld zelf hangt het ervan af om welke getallen het gaat. Je vraag is wat dat betreft niet heel specifiek, dus ik moet hier raden wat je precies bedoelt.

Soms worden termen als miljard, biljoen, biljard, triljoen, triljard gebruikt.

Soms wordt de wetenschappelijke notatie gebruikt: 4x10^9 voor vier miljard.

Soms worden andere eenheden gebruikt: lichtjaar of parsec in plaats van kilometer.

Soms worden voorvoegsels gebruikt: met km (kilometer), Mm (megameter), Gm (gigameter), Tm (terameter), Pm (petameter), Em (exameter), Zm (zettameter) en Ym (yottameter). Zie de bron voor de volledige lijst. Deze voorvoegsels worden meestal gebruikt in combinatie met bijvoorbeeld de parsec, je ziet ze niet vaak in combinatie met de meter zoals in mijn voorbeelden hierboven.

In het algemeen kun je zeggen dat het met die lange getallen wel meevalt - in het werkveld dan, niet in de populaire literatuur. Van de aarde tot de rand van het heelal - da's een hele afstand, nietwaar? Toch kun je die afstand heel makkelijk uitspreken, mits je spreekt in lichtjaren en niet in meters: 13,6 miljard lichtjaar. Hoezo, lang getal?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
prachtig uitgewerkt en correct.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal mee eens!
gewoon cijfer voor cijfer, want het wordt erg lastig om een reeks van 1000 getallen in 1 keer te benoemen