Draait het universum samen met andere universa om iets nog groters heen?

Ik vraag me af: je hebt elektronen die om protonen heen draaien, een aarde die om haar as heen draait, die weer om de zon heen draait, die weer in de Melkweg draait, enzovoorts enzovoorts enzovoorts

Vrijwel alles wat we kennen draait ergens omheen. Zou het kunnen dat ons gehele universum om iets nog groters draait, net als dat onze aarde om onze zon draait?

Er zijn buiten de Melkweg meerdere zonnestelsels . Over het rond draaien ?

Het lijkt mij dat het antwoord nee moet zijn. Ik heb daarvoor twee argumenten.
1. Het heelal is alles wat er is. Er is niets buiten het heelal, en dus ook niets waar het omheen zou kunnen draaien. Echter, we horen tegenwoordig veel over het "multiversum", dat opduikt in uiteenlopende theorieën en speculaties over hoe het heelal zou zijn ontstaan en dat het ontsproten zou zijn aan een nog groter geheel. Zonder op de details van dit soort ideeën in te gaan (dat kan ook niet want daarvoor zijn ze veel te divers en te speculatief) kunnen we zeggen dat die meerdere heelallen in het multiversum zich niet tot elkaar verhouden als plaatsen in de ruimte. En dus ook niet ten opzichte van elkaar bewegen alsof dat in de gewone ruimte gebeurt. En dus kan er van draaiing geen sprake zijn.
2. Ook op kleinere schalen is er niet altijd sprake van om elkaar heen draaien. De aarde draait om zijn as, de maan draait om de aarde, de aarde om de zon, de zon om het centrum van de melkweg, en het melkwegstelsel samen met de Andromedanevel en nog enkele stelsels van de lokale groep om een gemeenschappelijk massamiddelpunt. Dat alles weten we redelijk zeker. De lokale groep is misschien een deel van en/of door de zwaartekracht gebonden aan de Virgocluster, een grote groep sterrenstelsels. Maar zeker is dat niet. Mogelijk is er voldoende massa in de vorm van donkere materie tussen de clusters om de stelsels aan elkaar te binden maar die donkere materie kunnen we niet zien en dus ook niet meten. Hetzelfde argument geldt voor nog grotere schalen en uiteindelijk ook voor het heelal. Is het gesloten, zoals Einstein en De Sitter in één van hun heelalmodellen veronderstelden? Daar lijkt niet voldoende materie voor aanwezig te zijn. Bovendien is inmiddels ontdekt dat het heelal versneld uitdijt, hetgeen niet verenigbaar is met het gesloten heelalmodel. Welnu, die reeks die je in de vraagstelling aanduidt met enzovoorts... die is kennelijk niet onbegrensd. Ergens in de hiërarchie van objecten houdt het kennelijk op met al die draaiingen.
WimNobel

Je zou denken dat alles een onderdeel van iets groters. Maar de natuur heeft een ondergrens en een bovengrens. En bij de grenzen zijn er andere wetten van kracht dan in het midden. Dit is ook zo universele wet.
Magische grenzen van de natuur zijn de lichtsnelheid. Je kunt de lichtsnelheid alleen benaderen al het voorwerp zeer licht is of zeer veel energie heeft. Maar langzamer dan 0 m/s kun je ook niet gaan.
Lagere temperatuur dan 0 graden Kelvin het absolute nulpunt kan niet. Maar een maximum temperatuur is mij niet bekend.

Nu wordt nog regelmatig de onder grens van het hele kleine en de boven grens van het zeer grote verplaatst, maar ergens moet de grens zijn.
Thecis
De conclusie "ergens moet de grens zijn" geeft totaal geen antwoord op de vraag. Waar ligt de grens dan precies? Dat er een multiversum is? Of juist niet. Daarom een - Ander uitstapje:
We hebben tot nu toe ontdekt wat er is. Magische grens is de lichtsnelheid. Klopt, zij het wat knullig verwoord (want ook zeer grote objecten kunnen de lichtsnelheid benaderen, kost alleen heel veel energie). Maar je stelt dat we ons niet sneller dan het licht kunnen verplaatsen. Op conventionele wijze klopt dat, maar er is nog zo veel dat (nog) niet ontdekt is. De voorgestelde warp-drive (correct gezegd de Alcubierre drive https://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive ) daar wordt al serieus onderzoek naar verricht en een aantal randvoorwaarden die onmogelijk leken, zijn al op labschaal geproduceerd. We zijn nog lang niet daar dat er een werkende Alcubierre Drive gemaakt kan worden (althans, voor zover we publiekelijk weten), maar gezien de ontwikkelingen zal het nog wel komen (maar dat zullen we wrs niet meer meemaken).