Nu we weten uit welke atomen ons zonnestelsel is opgebouwd, rest ons de vraag hoe die atomen zijn ontstaan? Er zijn twee bekende wetenschappelijke theorieën die nucleosynthesis of de vorming van de elementen binnen ons zonnestelsel trachten te verklaren.

3.1 Big Bang Nucleosynthesis
De eerste theorie werd de Big Bang Nucleosynthesis genoemd. Naarmate het pas gevormde universum afkoelde, en de vorming van de eerste nuclei mogelijk werd, kwamen protonen en neutronen samen om de eerste waterstofatomen te vormen. Die waterstofatomen combineerden zich vervolgens tot heliumatomen, lithium en berilium.

De Big Bang Nucleosynthesis (BBN) werd in 1967 beloond met een Nobelprijs voor de Natuurkunde, maar de theorie bleek later incorrect te zijn. De BBN stelde namelijk dat álle elementen die in ons sterrenstelsel voorkomen, onmiddellijk na de Big Bang werden gevormd. We weten nu dat dat onmogelijk is. Wanneer je immers een proton toevoegt aan lithium 7 wordt er opnieuw helium geproduceerd en start de cirkel opnieuw tot je weer bij lithium uitkomt enzovoort. Lithium 7 vormt dus een natuurlijke barrière en elementen zwaarder dan lithium moeten op een andere manier zijn ontstaan.

De Big Bang Nucleosynthesis werd verworpen. Er waren andere verklaringen nodig om het ontstaan van de overige elementen te verklaren.

3.2 Stellar Nucleosynthesis
In de daarop volgende jaren werd er een nieuwe theorie ontworpen die de Stellar Nucleosynthesis wordt genoemd. De Stellar Nucleosynthesis verklaart hoe elementen zwaarder dan lithium 7 gevormd konden worden. De theorie was in 1983 een Nobelprijs voor de Natuurkunde waard en blijft tot op vandaag een bevredigend antwoord te bieden op de vraag naar het ontstaan van de elementen uit ons zonnestelsel.
Zie verder in bron